The College System
Le système des collèges

Le système des collèges, propre à York, permet de lier des unités de taille moyenne au grand ensemble de l’Université et de ses diverses facultés afin de maintenir une relation plus étroite entre les professeurs et les étudiants. Les collèges de l’Université York sont de petites communautés pluridisciplinaires, distinctes les unes des autres par leurs caractéristiques et leur mission. Les étudiants y trouvent un environnement accueillant, novateur et convivial qui les aide à s’habituer à la vie universitaire et leur permet d’étudier dans des conditions optimales. Tous les nouveaux étudiants de premier cycle de l’Université York deviennent affiliés à un collège en fonction de leur majeure ou de leur résidence. Les huit collèges existants sur le campus de Keele - Calumet, Founders, McLaughlin, New, Norman Bethune, Stong, Vanier et Winters - offrent une grande variété d’activités universitaires et programmes parascolaires qui s’ajoutent aux programmes d’études des différentes facultés afin d’enrichir l’expérience des étudiants de York. Les collèges peuvent mettre à la disposition des étudiants des salles de réunion, des salles à manger, des cafés, des salles d’études, d’ordinateurs, de travaux pratiques et de petites salles de lecture en plus d’installations de loisirs. La plupart des collèges peuvent loger environ 260 étudiants venant de l’extérieur de Toronto, ce qui représente environ 5 p. 100 du nombre total d’étudiants inscrits par collège, dans des résidences bien équipées, adjacentes aux bâtiments des collèges. Pour de plus amples renseignements, veuillez consulter la partie « Services universitaires et services d’aide ».

Les collèges sont autogérés dans leurs activités quotidiennes par des professeurs et des étudiants. Chaque collège est dirigé par un Directeur et conseiller aux études et par le coordonnateur de la vie en résidence et un don dans chaque résidence. Il compte un conseil de collège, élu par les étudiants, qui organise et finance toute une gamme d’activités sociales, culturelles et sportives. L’orientation pédagogique et les conseils entre étudiants, surtout ceux destinés aux étudiants de première année, sont coordonnés par le conseiller pédagogique du collège et par des étudiants de niveau supérieur dûment formés à cet effet. Les associés, membres estimés du collège et de la communauté de York, offrent une aide complémentaire conformément au mandat de chaque collège.

Les collèges sont affiliés aux facultés pour soutenir les mandats pédagogiques et rehausser l’expérience des étudiants au sein des facultés. Les collèges continueront à favoriser une approche interdisciplinaire à la vie universitaire. Les affiliations des collèges sont les suivantes :

  • Collège Calumet - Faculté de la santé et l’École Schulich des hautes études commerciales
  • Collège Founders - Faculté des arts libéraux et études professionnelles et Faculté des études environnementales
  • Collège McLaughlin - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège New - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Norman Bethune - Faculté des sciences et École de génie Lassonde
  • Collège Stong - Faculté de la santé et Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Vanier - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Winters - Faculté des beaux-arts

Le Collège universitaire Glendon est une faculté bilingue (français et anglais) de l’Université York, qui offre des programmes de jour de premier cycle sur son propre campus. Pour de plus amples renseignements, veuillez consulter la partie « Collège universitaire Glendon ».

Programmes des collèges

Les programmes des collèges fournissent différentes activités parallèles dans l’optique du mandat particulier de chaque collège et rehausse l’expérience des étudiants. La résidence de chaque collège a une ou deux communautés d’apprenants au sein desquelles les étudiants qui partagent un intérêt dans un domaine en particulier vivent et travaillent ensemble pour rehausser leur expérience. Tous les collèges offrent des séries de conférences et des séances de soutien universitaire en plus des occasions d’interaction sociale. Les collèges sont situés dans deux complexes dotés d’une aire récréative, d’une aire d’études et d’une salle d’ordinateurs, ainsi que d’un environnement sans fil pour que les étudiants puissent utiliser leur propre ordinateur portatif. Les activités proposées par les collèges sont affichées sur le site Web (voir ci-dessous) et sur le http://colleges.yorku.ca/events/.

Cliquez sur une des collèges ci-dessous pour plus d'informations.

Collège Calumet

Emplacement : 301 Collège Calumet
tél. : 416-736-5098
Courriel: scchelp@yorku.ca
Site Web : http://calumet.yorku.ca
Directrice : Myriam Mongrain,courriel : mongrain@yorku.ca

Fondé en 1970, le Collège Calumet a été le sixième des huit collèges de premier cycle à voir le jour. Il a d’abord été abrité dans la bibliothèque Steacie et, plus tard, dans le bâtiment Atkinson. C’est durant les années où il était à Atkinson que le collège a acquis le caractère original de sa vie et de son organisation, lorsqu’il ne servait que des étudiants non résidents. C’est le directeur Eric Winter qui en a inauguré le premier laboratoire d’ordinateurs et les premiers cours d’informatique. En 1991, étaient ouverts, sous l’égide de la directrice Peggy Keall, le Collège Calumet et ses résidences. Le Collège Calumet est principalement affilié à la Faculté des sciences de la santé et à ses programmes de psychologie, science cognitive, informatique de la santé, gestion de la santé globale, politique de santé, sciences et gestion de la santé et à l’École Schulich des hautes études commerciales. Notre mandat, «  développer les esprits », véhicule la notion de réflexion, d’efforts et d’accomplissement intellectuels qui caractérisent une éducation universitaire réussie.

Le Collège Calumet offre à ses étudiants tous les services relatifs aux nombreux aspects de la vie universitaire : études, convivialité, culture, loisirs. On encourage tous les membres de la communauté du collège - étudiants, professeurs, anciens étudiants, personnel administratif - à participer à ses activités. Calumet est un mot autochtone qui signifie « calumet de paix ». Strictement parlant, c’est une sorte de pierre dans laquelle la pipe était taillée; ce qui explique pourquoi le Collège Calumet est le seul collège de York qui n’a pas de drapeau. Au lieu d’un drapeau, il arbore une pierre! Le nom a été choisi en guise de reconnaissance et de respect du patrimoine et de la culture autochtones du Canada. Le Collège Calumet continue de communiquer cette intention par son partenariat avec une organisation autochtone urbaine, Anduhyaun Inc., et par son affiliation avec l’association des étudiants autochtones de York.

En arrière-plan de toutes les activités de Calumet se trouve un point de vue fondamental, un thème qui célèbre l’individu dans la communauté. Le collège apprécie les différences parmi ses étudiants et cherche à montrer l’importance de la concertation et du consensus pour susciter la tolérance et la compréhension. Le conseil du Collège Calumet (CCC) et le conseil de résidence de Calumet (CRC) sont là pour permettre une bonne intégration à la vie collégiale. Le CCC publie un blogue interactif en ligne sur son site Web, http://www.calumetcc.ca. Le conseil de résidence de Calumet organise des activités sociales et sportives, des ateliers, des séries de conférences et des activités universitaires destinés aux étudiants du Collège Calumet (http://calumet.yorku.ca/student-council/). Les équipes du Collège Calumet pratiquent divers sports collégiaux comme le hockey, le ballon sur glace, le water-polo, la balle molle et le soccer, pour n’en nommer que quelques-uns. Tout au long de l’année, les étudiants organisent diverses activités sociales dont des danses, des soirées cinéma, des dîners de gala et d’autres événements. Les élections au CCC ont lieu en mars et peu de temps après, commence la planification des activités de l’année universitaire suivante.

Le Collège Calumet est aussi déterminé à faciliter l’accès des étudiants. À cette fin, le Collège offre le programme PASS dans le cadre duquel des étudiants formés de niveaux plus avancés offrent des séances d’études pour les cours très difficiles qu’ils ont suivis avec succès. Les étudiants qui participent au programme PASS obtiennent de meilleures notes qu’ils obtiendraient autrement. Le Collège est aussi déterminé à faciliter la transition des étudiants de première année par l’entremise d’un programme de mentorat entre pairs fondé sur le réseau HealthAid. Ce programme fournit des renseignements opportuns sur les ressources disponibles sur le campus, les façons de s’investir dans la vie étudiante et les dates limites importantes pour les étudiants inscrits aux cours de base de niveau 1000 en sciences de la santé . Le Collège propose également le programme Write to Succeed axé sur l’aide de rédaction entre pairs qui consiste en des séances sans rendez-vous de 15 minutes au Student Success Centre. Ce programme est offert à tous les étudiants, peu importe le collège auquel ils sont affiliés, pour les aider à rédiger des références bibliographiques, des essais, des réflexions et des rapports de laboratoire. Le programme d’Agents de changement donne aux étudiants des occasions de développer leurs compétences d’entrepreneuriat et de leadership en participant à des activités co-universitaires et para-universitaires d’élaboration et de mise en œuvre de projets.  Ce programme favorise le développement personnel et professionnel des étudiants en tant que citoyens engagés. Enfin, le programme Créez votre avenir est conçu pour aider les étudiants à explorer les choix universitaires et les perspectives de carrière en leur présentant les possibilités offertes dans les écoles d’études supérieures et les écoles professionnelles, et les divers cheminements de carrière au Canada et à l’étranger.

La résidence de Calumet est constituée de 43 appartements mixtes pour six personnes. Les appartements comprennent en général quatre chambres pour une personne et une chambre pour deux personnes, un salon, une cuisinette et deux salles de bain. Les appartements sont regroupés en sept maisons ayant chacune leur don. Une coordonnatrice de la vie en résidence supervise l’ensemble. Chaque appartement est géré par ses occupants qui sont responsables de l’entretien et de la propreté de leur unité ainsi que des parties communes, des couloirs et des escaliers. Chaque chambre est munie d’un câble de branchement Ethernet haute vitesse qui permet aux étudiants d’accéder à Internet, au courrier électronique et à tous les autres services virtuels que York offre à ses étudiants.

Collège Founders

Emplacement : 216 Collège Founders, tél. : 416-736-5148
Site Web : http://www.yorku.ca/founders/
Directeur : Mauro Buccheri, courriel : buccheri@yorku.ca

Le Collège Founders a été le premier collège fondé sur le campus Keele et il est fier du rôle que ses associés et ses étudiants ont joué et continuent de jouer dans le développement de l’Université York. L’identité spéciale du Collège Founders est centrée sur « la connaissance de soi, de la culture et de la société », thèmes qui montrent l’intérêt spécial du collège pour ses affiliations à 24 programmes allant de l’anthropologie et des études françaises et italiennes, à l’histoire des études africaines, aux études environnementales, aux études en travail social et en équité, ainsi qu’un solide engagement envers les enjeux internationaux et contemporains en matière d’éthique et de politique.

Les associés du collège sont des professeurs de différents départements qui se sont regroupés pour appuyer les objectifs du collège. De nombreux associés ont un bureau au collège et sont disponibles pour discuter avec les étudiants. Ils sont un élément vital et participent activement à la vie du collège en dispensant leur enseignement dans un contexte interdisciplinaire, en organisant des séminaires et des conférences et en offrant aux étudiants du Collège Founders des conseils pédagogiques sous la direction du conseiller pédagodique du collège qui dirige aussi un réseau de pairs-mentors aussi administré par le conseiller pédagogique pour le bénéfice de tous les étudiants de Founders.

Sont plus spécialement associées au programme du collège les organismes d’étudiants suivants : l’association des étudiants de premier cycle en histoire, l’association des étudiants en études canadiennes, l’association étudiante d’action féministe, l’association étudiante santé et la société, l’association de développement international, l’association des étudiants en linguistique et l’association des étudiants de premier cycle en sexualité à York. La liste de tous les clubs étudiants affiliés au Collège Founders est accessible au http://www.yorku.ca/founders/clubs.html. Le Collège Founders abrite également la Chaire Mariano A. Elia en études italo-canadiennes, la bibliothèque des études féminines Nellie Langford Rowell (qui s’est elle aussi récemment enrichie d’une collection d’ouvrages internationaux),  l’École d’études des femmes, de genre et de la sexualité et le Laboratoire de la parole et de la psycholinguistique. Le collège subventionne une grande variété d’activités artistiques, y compris une soirée musicale annuelle organisée par le personnel et les étudiants. Le collège dispose d’une grande salle de réunion et d’un grand salon nouvellement rénové et d’un bar-salon situé dans le sous-sol de l’édifice. Des conférences et des colloques sont régulièrement organisés sur de nombreux sujets universitaires et artistiques liés aux intérêts du collège. Enfin, le Collège Founders abrite une des revues féministes les plus prestigieuses au Canada, à la fois revue savante et de vulgarisation, Canadian Woman Studies/Les cahiers de la femme et les publications Inanna.

Le collège est administré par le directeur, le coordinateur de la vie étudiante du collège et le coordonnateur administratif, assistés par le personnel de bureau et différents comités formés d’associés et d’étudiants. Le conseil étudiant (FCSC) gère un important budget provenant de subventions annuelles et organise différentes activités sociales et programmes pour les étudiants de Founders.

Le collège encourage ses étudiants à participer activement à la vie du collège et à l’excellence universitaire. Le programme College Life at York (CLAY) donne aux étudiants la chance de travailler et de s’investir dans la vie collégiale pendant l’année universitaire. Le Collège Founders tient à rester fidèle au meilleur de la tradition des collèges -- études sérieuses, échanges stimulants entre les associés et les étudiants, vif esprit communautaire.

Collège McLaughlin

Emplacement : 226 Collège McLaughlin, tél. : 416-736-5128
Site Web : Bureau du directeur : http://www.yorku.ca/mcl/mcl2/
Conseil des étudiants: http://www.mclaughlincollege.com/
Directeur : David Leyton-Brown, courriel : dlbrown@yorku.ca

Fondé en 1968, le Collège McLaughlin porte le nom du regretté colonel R.S. McLaughlin, homme d’affaires et philanthrope, et premier récipiendaire d’un diplôme honorifique de l’Université York. La mission du collège est centrée sur la politique publique et le développement de l’esprit critique vis-à-vis de cette politique. Les étudiants qui font une majeure dans un des domaines suivants sont affiliés au Collège McLaughlin :

  • Sociologie
  • Science politique et politique mondiale
  • Sciences sociales et programmes en droit et société, criminologie et travail et main d’œuvre
  • Politique publique et administration
  • Tous les étudiants de la résidence Tatham Hall sont affiliés au Collège McLaughlin, peu importe leur majeure

Le Collège McLaughlin est un second chez soi pour ses étudiants. Beaucoup d’espace est réservé aux étudiants, comme le salon des étudiants (016 MC) muni d’un grand écran vidéo et les nombreux cafés qui proposent des divertissements. Le collège dénombre plus de 20 clubs étudiants très actifs, dont un pour chaque discipline universitaire affiliée au collège. Les activités sociales et culturelles incluent des sorties à des événements musicaux et théâtraux à Toronto, organisées par le Conseil des étudiants du Collège McLaughlin (145 MC). L’expérience au sein du Conseil des étudiants présente une excellente occasion de leadership. Son programme athlétique cultive l’ambition de remporter le Flambeau de York. Les activités sociales comprennent les nuits des talents, les danses spéciales de l’Halloween et de la Saint-Valentin, un repas de fin d’année, des excursions de ski et des visites à Ottawa, Montréal et d’autres destinations. Une salle d’haltérophilie, Dyna-Macs, est ouverte à tous les étudiants membres; des vestiaires avec douches y sont adjacents.

L’un des objectifs du collège est d’inspirer chez ses étudiants le désir de l’analyse critique de la vie politique en vue d’améliorer notre société, la collectivité locale, la province, le Canada et le monde entier. Un ensemble d’activités parallèles et para-universitaires font partie du programme d’activités publiques : tables rondes, conférences et dîners-causeries sur des questions d’actualité. Des symposiums proposent des discussions sur des questions de politique nationale et internationale.

Chaque année, McLaughlin présente une allocution sur la politique publique faite par une personnalité du domaine. D’autres forums sur des questions importantes de la vie étudiante -- le statut social de l’homme et de la femme, l’intégrité universitaire, les questions autochtones, les techniques d’études et les compétences de vie -- enrichissent le programme para-universitaire. Nous nous efforçons de perpétuer l’idéal du premier directeur du collège, George Tatham, en offrant un environnement propice au développement de « l’Être complet ». Le collège parraine un concours de poésie panuniversitaire qui se déroule durant la Nuit Burns, accueille des étudiants ou professeurs artistes-interprètes dans ses nombreux cafés et encourage ses étudiants à participer à des compétitions sportives internes et intercollégiales. Nous organisons également des expositions d’art dans notre galerie.

Par l’intermédiaire de l’affiliation du collège avec les départements de la Faculté, les associations étudiantes représentant les étudiants qui se spécialisent droit et société, droit du travail, science politique, politique publique et administration, politique mondiale, sciences sociales et sociologie sont invitées à organiser leurs activités au collège. Ces groupes travaillent en collaboration avec le directeur de McLaughlin et avec le conseil du collège pour mettre sur pied des programmes parallèles à l’intention des étudiants qui se spécialisent dans ces domaines, et pour la communauté tout entière.

Le collège abrite les bureaux des associés qui enseignent dans différentes facultés et divers départements de York et que les étudiants peuvent consulter pour avoir des conseils sur leurs cours et leur carrière future.

Le Collège McLaughlin est au service de tous les étudiants, résidents ou non-résidents. La résidence de McLaughlin, le pavillon Tatham, comprend, sur treize étages, des chambres pour une personne et des chambres pour deux personnes. Elle est organisée en six maisons pour hommes et pour femmes. Chaque maison a une salle de loisirs commune. Le coordonnateur de la vie en résidence et les dons travaillent en étroite collaboration avec les présidents de maison et le conseil des résidences. Durant l’année, toutes sortes d’activités culturelles et sociales sont organisées par la résidence. Le directeur de McLaughlin, le conseiller d’études, et leur personnel administratif sont toujours prêts à recevoir les étudiants. Ils les encouragent à venir les voir pour des renseignements ou des conseils. Le pavillon Tatham comprend une « maison à thème » sur l’apprentissage au quatrième et au cinquième étages, où les étudiants qui s’intéressent à la politique, au droit et aux enjeux de politiques publiques participent à des activités comme des visites du parlement, de Queen’s Park et des cours de justice, ainsi que des activités sociales et universitaires.

Collège New

Emplacement : 140 Édifice Atkinson, 416-736-5233
Site Web : http://new-college.laps.yorku.ca/
Directeur : Christian Marjollet, courriel : ncmaster@yorku.ca

Le Collège New a ouvert ses portes le 1er juillet 2009. Malgré son jeune âge, le Collège New a une histoire dont il peut être fier. Anciennement connu sous le nom du Collège Atkinson, c’était le seul collège des arts libéraux et études professionnelles de la Faculté d’Atkinson. Lorsque la Faculté d’Atkinson a fusionné avec la Faculté des arts, la nouvelle faculté, la Faculté des arts libéraux et études professionnelles (LA&PS) a maintenu l’engagement de la Faculté d’Atkinson envers les programmes d’études professionnelles en soutenant trois grandes écoles d’études professionnelles, c’est-à-dire l’École des études administratives, l’École de la technologie de l’information et l’École de la gestion des ressources humaines.

Le Collège New a le mandat d’aider les étudiants de première année à passer du niveau secondaire au niveau postsecondaire et de soutenir les étudiants qui s’orientent vers une profession. À cette fin, le collège commandite des concours, des ateliers sur les carrières, des activités de réseautage professionnel et des symposiums. Il propose aussi des activités parallèles aux programmes, comme des groupes d’études, le mentorat et des ateliers sur des sujets comme la santé, les études à l’étranger, les stages internationaux, le dépassement de soi, les logiciels spécialisés et la planification d’événements.

Le collège bénéficie d’un groupe solide d’étudiants leaders représenté par le conseil du Collège New. Il héberge également six clubs d’étudiants  :

Le Collège New est affilié à la résidence Pond Road.

Le Collège New poursuit une solide tradition favorisant les contacts entre les étudiants, les professeurs, le personnel et les professionnels de la collectivité, et la création de liens entre les anciens étudiants.

Tous les mercredis, les membres de la communauté du Collège New peuvent se rencontrer pour prendre un café et échanger entre eux.

Collège Norman Bethune

Bureau de la direction du collège : 207 Collège Norman Bethune, 416-736-5164, e-mail: bethune@yorku.ca
Site Web : http://www.bethune.yorku.ca
Directeur : John Amanatides, courriel : bcmaster@yorku.ca

Le Collège Norman Bethune, du nom du célèbre médecin canadien, philanthrope dévoué, devenu héros national en Chine, a pour devise « Science et société ». Le collège est affilié aux facultés des sciences, de l’École de génie Lassonde et des études environnementales. Il accueille dans ses locaux et ses clubs, ses équipes de sports et son Conseil de collège, et ses salles de cours, non seulement les étudiants de ces disciplines mais aussi tout étudiant de York qui s’intéresse au thème Science et société.

Pour la vie sociale, le collège possède divers clubs d’étudiants comme le Club de tir à l'arc, le Club d’astronomie, le Club de biophysique, l'Association canadienne pour la recherche en médecine régénérative, la Société de chemie, CS Hub, Cyber Troops, le Club des bateaux dragons, l'Association dentaire, la Société d'ingénierie, Fencing at York, Libérons les enfants, le Club Kendo, NATS-AID, la Société de physique, la Société prémédicale, Robogals, la Société de robotique, Ultimate Frisbee at York et l’Association anime et manga.

Le Conseil athlétique du Collège Bethune parraine un certain nombre d’équipes de sports qui rivalisent avec celles des autres collèges pour le Flambeau de York. Le Conseil du Collège Bethune est composé d’étudiants élus ou nommés, de représentants des Anciens du collège, d’associés et de représentants de la direction du collège. Le Conseil utilise une partie des droits payés par les étudiants pour la publication du journal collégial, Lexicon, pour faire venir des groupes de musique, pour organiser des concerts, des activités d’orientation, pour financer des activités sociales, le journal du collège, The Lexicon, des concerts, des séances d’orientation et toute une gamme d’activités auxquelles les étudiants peuvent participer.

Le Collège Bethune dispense aussi une aide amicale et efficace, par exemple, dans le cadre de programmes qui aident les étudiants à choisir une carrière. Il organise également une session d’orientation pour les nouveaux étudiants ainsi qu’une revue de mathématiques d’une semaineavant le début des classes. On assigne un mentor-pair, des étudiants plus avancés, à tous les nouveaux étudiants pour les aider à faire la transition à la vie universitaire. Les étudiants de Bethune ont recours un jour ou l’autre au Student Ombuds Service (SOS), qui est un centre de ressources dont les employés sont des étudiants chevronnés qui reçoivent sans rendez-vous les étudiants qui désirent leur parler de questions de nature universitaire et personnelle. Le centre de rédaction, quant à lui, offre sans rendez-vous des séances de travail individuelles gratuites qui ont surtout pour but le développement des aptitudes critiques nécessaires à la rédaction de travaux universitaires. Un service d’étudiant-tuteur est offert gratuitement tous les jours dans la salle d’études (BC 202) et au Carrefour apprentissage des sciences de la vie (LSB 104). Des groupes d’études animés sont offerts dans plusieurs cours difficiles. Les associés du Collège Bethune (professeurs et membres du personnel non enseignant et de la collectivité) et les associés juniors constituent un groupe qui met à la disposition des étudiants un large éventail d’aptitudes, d’intérêts et de connaissances.

Le collège Bethune offre des cours crédités à option sur le leadership des pairs. Il propose également une riche diversité de séminaires, de conférences, de groupes de discussion et de programmes spéciaux, qui passionnent étudiants et professeurs.

La résidence du Collège Norman Bethune met à la disposition de ses locataires des chambres pour une personne et pour deux personnes et des appartements. La plupart des étages sont mixtes, mais l’un d’eux est réservé aux femmes. La maison des sciences de la vie permettent aux étudiants de vivre avec des gens qui ont des intérêts similaires. Il y a aussi une cafétéria qui offre des menus variés et équilibrés.

Collège Stong

Emplacement : 314 Collège Stong, 416-736-5132
Site Web : http://stong.yorku.ca/
Directeur : Mazen Hamadeh, e-mail: hamadeh@yorku.ca

Fondé en 1969, le Collège Stong porte le nom d’une famille de pionniers qui arriva en 1800 de Pennsylvanie pour s’établir et cultiver les terres sur lesquelles se situe l’Université York aujourd’hui. C’est l’orgueil du Collège d’avoir ainsi ses racines parmi les pionniers du pays, dont on retrouve l’esprit chez les immigrants d’aujourd’hui.

Plusieurs thèmes majeurs ont traditionnellement caractérisé le Collège Stong, il accueille volontiers la diversité de pensée, d’expérience et de spécialisation. Le Collège Stong est affilié à la Faculté des sciences de la santé et à la Faculté des arts libéraux et études professionnelles.

En 2006, le Collège s’est affilié à la Faculté des sciences de la santé et accueille maintenant tous les étudiants de l’École des sciences infirmières et de l’École de kinésiologie et des sciences de la santé, en plus d’aider les étudiants avec leurs programmes d’anglais. Le Collège Stong a toujours fait preuve d’un engagement soutenu envers l’étude du sport en tant qu’institution sociale. Il héberge le programme de certificat spécialisé en thérapie athlétique de l’École de kinésiologie et des sciences de la santé. De plus, les étudiants du Collège Stong ont participé avec enthousiasme et succès au programme de Sports et loisirs intercollégiaux de l’Université York. Le Collège Stong a remporté La Torche 30 fois depuis sa création, le plus de tous les collèges.

Les études universitaires de ces matières ont conféré au Collège une saveur multiculturelle. La richesse multiculturelle du Collège Stong, de l’Université York, de la région métropolitaine de Toronto et du Canada va de pair avec le solide engagement social du Collège. Le Collège apprécie grandement sa relation avec nos partenaires communautaires. Nous sommes aussi déterminés à former des leaders et des citoyens responsables en proposant à nos étudiants des activités universitaires, co-universitaires et para-universitaires dans le quartier immédiat de Jane et Finch et dans d’autres quartiers de la région du Grand Toronto.

Le Collège s’intéresse à la vie étudiante et participe à tous ses aspects. Il organise dans ses murs même une grande variété d’activités et d’événements culturels et sociaux. La résidence du Collège Stong est au service d’étudiants du Canada et d’étudiants internationaux, et de résidants affiliés à l’Université York et à Seneca@York. Les 14 étages de l’édifice sont mixtes, sauf un, d’une capacité d’accueil de 260 personnes, qui est réservé aux femmes. Il existe bien des façons de s’investir dans la vie du Collège Stong. Les étudiants peuvent faire du bénévolat et développer leurs compétences de leadership en participant à divers programmes et travailler au bureau de la direction sur la conception et l’élaboration de programmes. Pour en savoir plus, visitez notre site Web.

La Galerie Samuel J. Zachs, spécialisée dans l’exposition d’œuvres d’art réalisées par des étudiants, expose des œuvres de divers artistes, professionnels ou amateurs, parfois traditionnels, avant-gardistes, du pays ou d’ailleurs. Les étudiants ont la possibilité de participer à de nombreux débats et discussions dans le pub-café Orange Snail.

Le collège s’est aussi engagé à faciliter la transition des étudiants de première année par l’entremise d’un programme de mentorat entre pairs fondé sur le réseau HealthAid, ainsi que par des activités de transition des nouveaux étudiants, comme YU Start et une orientation sociale et pédagogique. Le réseau HealthAid fournit des renseignements opportuns sur les ressources disponibles sur le campus pour favoriser la réussite des étudiants, les façons de s’investir dans la vie étudiante et les dates limites importantes pour les étudiants inscrits aux cours de base de niveau 1000 à la Faculté des sciences de la santé, sur une base bihebdomadaire. Les bénévoles qui participent au programme développent diverses compétences de leadership, telles que l’art oratoire, les techniques d’animation et la gestion du temps, et discutent de questions liées à la transition universitaire et sociale avec leurs pairs. Le programme d’Agents de changement donne aux étudiants des occasions de développer leurs compétences en entrepreneuriat et leadership en participant à des activités co-universitaires et para-universitaires d’élaboration et de mise en œuvre de projets. Ce programme favorise le développement personnel et professionnel des étudiants en tant que citoyens responsables et engagés. Enfin, le programme Créez votre avenir aide les étudiants à explorer les choix universitaires et les perspectives de carrière en leur présentant les possibilités offertes dans les écoles d’études supérieures et les écoles professionnelles, et les divers cheminements de carrière au Canada et à l’étranger. Les membre du réseau d’étudiants de cycle supérieur, d’associés et d’anciens étudiants du Collège Stong servent de mentors aux étudiants de premier cycle afin de les guider dans leurs recherches, leurs choix de carrière et leurs possibilités futures, dans le cadre de séances de mentorat individuelles, de réunions d’experts, de conférences, d’événements intellectuels et d’observation au travail en fonction de leur domaine d’expertise. De plus, les coordonnateurs de la réussite des étudiants, l’adjoint au développement des étudiants, le coordinateur de la vie en résidence, le personnel du bureau de la direction, le gouvernement étudiant du Collège Stong, les clubs d’étudiants affiliés au Collège et une longue liste de partenaires de diverses disciplines sur le campus et hors campus constituent des ressources de gens disponibles et enthousiastes qui souhaitent aider les étudiants à profiter au maximum de leur expérience universitaire.

Depuis toujours, grâce à son important programme de bourses d’études et d’aide financière, le Collège Stong fait tout pour aider ses étudiants dans le besoin. Financées principalement par la très active et très dévouée amicale des Anciens, les bourses offertes sont un témoignage permanent de l’intérêt et de l’engagement des membres du Collège, qui continuent à se manifester longtemps après l’obtention de leur diplôme.

Stong est un collège dynamique qui apprécie et honore la diversité, les réalisations et la réussite universitaires, l’entrepreneuriat, les compétences de leadership et le sens civique. Le Collège Stong encourage l’initiative et l’innovation, et offre aux étudiants de nombreuses occasions de participer activement à sa riche mosaïque culturelle, intellectuelle, sociale et athlétique.

Collège Vanier

Emplacement : 254 Collège Vanier, 416-736-5192
Site Web : http://www.yorku.ca/vanier/
Directeur : Stanley Tweyman, courriel: vanier@yorku.ca

Le Collège porte avec fierté le nom de Georges Vanier, cet ancien gouverneur général qui compte parmi les Canadiens du XXe siècle les plus célèbres et les plus dévoués au service du public et qui représentait les valeurs humanistes de cette institution. Il comprend les étudiants, les résidents, les associés et le personnel, tous contribuant à la vie universitaire et sociale du collège.

Les domaines d’études confiés au Collège Vanier sont : affaires et société (BUSO); économie, dont économie et finances de l’entreprise et économies des affaires, humanité, notamment études des enfants, études classiques, les classiques, culture et expression, études grecques, études individualisées, études juives, arts libéraux et études religieuses; philosophie; pensées sociales et politiques; et majeures indéterminées de la Faculté des arts libéraux et études professionnelles.

Les activités quotidiennes du Collège Vanier sont gouvernées publics disponibles auprès des organisations, le personnel de soutien et l’association des étudiants. Le soutien aux études est fourni par le directeur du collège, le conseiller des études et une équipe de pairs-conseillers. Les membres du collège, dont d'éminents chercheurs, des conférenciers primés et des écrivains de renommée internationale, contribuent à la vie universitaire et sociale du collège. La Collège Vanier offre un forum d’interaction aux étudiants, membres du collège, professeurs, administrateurs et associés où ils peuvent partager leurs connaissances et leurs compétences. Mentionnons entre autres : les cours parallèles; les ateliers sur les compétences d’apprentissage ou d’autres sujets informatifs; les discussions sur les études; et les résultats.

Le Conseil du Collège Vanier, notre association étudiante, cette gestion étudiante est au cœur des activités du collège et les « élus » organisent des activités sociales et sportives qui permettent aux étudiants de profiter au maximum de leur expérience estudiantine. Le Conseil appuie également une revue littéraire, Existere et un journal étudiant, The Vandoo. Les Productions du Collège Vanier, une troupe de théâtre étudiant, permettent aux étudiants de toute l’Université de passer des auditions pour participer à tous les aspects du théâtre, de la musique, de la comédie et de l’improvisation. Plusieurs clubs étudiants sont établis au Collège Vanier.

Le Collège Vanier offre un espace étudiant où étudier ou socialiser et se détendre. Nous avons aussi le théâtre Fred Thury Studio, pour les spectacles des Productions du Collège Vanier, et la collection Judith Rosner-Siegel, en études classiques.

Le Collège Vanier vise à offrir un chez-soi aux divers membres de la communauté qui le constitue, permettant de tisser des liens entre eux et au sein de l’Université.

Collège Winters

Emplacement : 121 Collège Winters, 416-650-8199
Site Web : http://winters.yorku.ca/
Directeur : John Mayberry, courriel : mayberry@yorku.ca

Le Collège Winters, fondé en 1967, porte le nom de feu Robert Winters, premier président du conseil d’administration de l’Université York. Il est affilié à la Faculté des beaux-arts avec qui il partage la stimulante mission d’offrir à tous les étudiants de toutes les facultés un milieu solidaire propice à l’expression de la créativité, ce qu’il considère comme essentiel. Le Collège Winters s’est aussi affilié au Département des études en communication dont les étudiants mettent de la vie dans le Collège.

Par le biais du bureau de la directrice, sont organisées des activités dans le but d’offrir aux étudiants, résidents et non-résidents, la possibilité d’être inspirés, éduqués, stimulés et divertis. Les étudiants peuvent ainsi participer à des ateliers, voir des spectacles, entendre des présentations et des conférences, visionner des films.

Une promenade dans l’édifice du collège réjouit à la fois les yeux et les oreilles : ici un récital de danse, là une répétition musicale dans la salle Junior Common ou la salle à manger. On peut également y voir les œuvres de nombreux artistes visuels de York, étudiants comme professeurs, sur les murs, dans les jardins ou la galerie Eleanor Winters. Musique, poésie, chœurs parlés y sont régulièrement présentés, dans les Junior et Senior Common Rooms et dans la salle à manger Winters et aussi dans la galerie d’arts. Des spectacles du même type ont lieu au café-pub Absinthe, âme du collège et scène privilégiée pour des orchestres locaux soucieux de se produire. L’Absinthe est tenu par les étudiants depuis les années 1960 et géré par le Conseil du Collège Winters, agréable mélange d’étudiants résidents et non résidents qui organisent également l’orientation sociale, ainsi que les différentes activités, officielles ou non, tout au long de l’année. Le Conseil du collège et le bureau de la direction travaillent de concert et leur premier souci est la création d’un milieu social, culturel et universitaire florissant pour tous les étudiants de Winters. Nous accueillons volontiers idées et suggestions.

Les clubs du Collège Winters ne se cantonnent pas aux disciplines artistiques. Nombre d’étudiants qui s’y inscrivent viennent d’autres disciplines très diverses, et cette diversité inspire et enrichit la communauté. Par exemple, notre groupe a capella, WIBI, rassemble des membres de diverses disciplines. Le collège abrite également l’association portugaise de l’Université York, ainsi que d’autres clubs dont la Beard Appreciation Society, l’association des étudiants en arts plastiques, l’association des étudiants en communication, l’association des étudiants en danse, l’association des étudiants en médias numériques, l’association des étudiants de la Faculté des sciences de l’éducation, l’association des étudiants en cinéma, la ligue des guitaristes, le Golden Key International Honour Society (chapitre de York), le club coréen Hallyu Dongari, le club de lambada I Dance Zouk, l’association internationale des danses de salon, le club de danse Fusion latine, l’association des étudiants en musique, le ministère de la magie, le club de salsa, Students for York (S4Y), l’association des étudiants en théâtre, Unity at York, V-Day at York, l’association des étudiants en arts visuels, le club artistique du Collège Winters et la Winters Free Press.

Le collège est depuis longtemps connu pour sa vitalité et son esprit créatif; il compte aussi d’éminents chercheurs qui encouragent l’excellence au niveau des études. Nous avons nos propres étudiants-conseillers et un kiosque de consultation où les étudiants peuvent venir pour discuter de questions universitaires ou personnelles, parler avec des étudiants-conseillers ou à notre conseiller des études. Dans tout le collège, des espaces sont réservés à l’étude - la Junior Common Room, la salle à manger et, aux beaux jours, le jardin - et offrent aux étudiants des lieux pour échanger, lire un livre lové dans le coin d’un sofa ou tout simplement pour se retrouver un peu au calme. Des bourses Winters - études, entretien et livres - sont décernées chaque année.

A distinguishing feature of York University is the college system which uniquely bridges the large multi-Faculty University to smaller units for a closer relationship between faculty members and students. York colleges are small interdisciplinary communities, with distinctive characters and mandates, that offer a welcoming, innovative and convivial environment supportive of students’ successful adjustment to the university and the successful completion of their degree requirements. Each undergraduate student entering York University for the first time becomes affiliated with a college based on their choice of a major or residence. The eight colleges serving students on the Keele campus - Calumet, Founders, McLaughlin, New, Norman Bethune, Stong, Vanier and Winters - provide a wide range of academic and extracurricular programming and activities to complement the instructional programs of the various Faculties and to enrich the experience of the York student. College facilities may include common rooms, dining halls, coffee shops, study areas, computer rooms, seminar and small lecture rooms, in addition to a variety of recreational facilities. Most colleges accommodate about 260 out-of-town students, about 5 per cent of the total college enrolment, in well-equipped residences adjacent to college buildings. For further information, please consult the Academic Services and Support section.

The college is self-governed in its day-to-day activities by both faculty members and students. Each college is administered by a Master and academic adviser, and by the residence life coordinator and dons in the residence. Each college also has a College Council, elected by students, which plans and finances a full range of social, cultural and athletic programs. Academic Orientation and Peer Advising, especially for first-year students in each college, are coordinated by the college’s academic adviser with the support of specially trained upper-level students. Fellows, who are valued members of the college and York community, offer additional support in accordance with the academic mandate of each college.

Colleges are affiliated with Faculties to support the academic mandate and enhance the student experience for Faculties. Colleges will continue to encourage an interdisciplinary approach to academic life. The Faculty affiliations for colleges are:

  • Calumet College - Faculty of Health and Schulich School of Business
  • Founders College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies and Faculty of Environmental Studies
  • McLaughlin College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • New College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Norman Bethune College - Faculty of Science and Lassonde School of Engineering
  • Stong College - Faculty of Health and Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Vanier College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Winters College - School of the Arts, Media, Performance and Design

Glendon College, which is a constituent Faculty, offers daytime bilingual (French and English) undergraduate programs on a separate campus. Please consult the Glendon section for further information.

College Programs

The college programs provide a variety of cocurricular events and activities that support the distinctive academic mandates of each college and enhance the student experience. Each college residence offers one or two living learning communities, in which students who share an interest in the theme live and work together to enhance their experience. All the colleges offer speakers’ series and academic support sessions in addition to opportunities for social interactions. The colleges are located in two complexes with both offering recreational space, study space, an updated computer lounge and a wireless environment for students who bring their own laptop computers. Events offered by the colleges can be found on each college’s website (see below) or by referring to: http://colleges.yorku.ca/events/.

Click on one of the colleges below for more information.

Calumet College

Location: 301 Calumet College
Tel.: 416-736-5098
E-mail: scchelp@yorku.ca
Website: http://calumet.yorku.ca
Master: Myriam Mongrain, e-mail: mongrain@yorku.ca

Calumet College was founded in 1970, sixth of the eight undergraduate colleges. It was initially housed in the Steacie Library and later at Atkinson. The unique character of Calumet College life and governance developed during the many years in Atkinson when Calumet served only commuter students. Master Eric Winter opened the college's first computer lab and introduced computer-related college courses. In 1991, through the leadership of Master Peggy Keall, Calumet College and Calumet Residence buildings were opened. Calumet is affiliated primarily with the Faculty of Health and its programs in Psychology, Cognitive Science, Health Informatics, Global Health, Health Policy and Management, and also with the Schulich School of Business. Our mandate, “enterprising minds” conveys the spirit of intellectual inquiry, effort, and accomplishment that is characteristic of successful university education.

Calumet provides services, facilities and opportunities for students in all aspects of university life: academic, social, cultural and recreational. All members of the Calumet community - students, Fellows, alumni, alumnae and administration - are encouraged to participate. The name Calumet is an aboriginal word meaning “peacepipe”, or strictly speaking the kind of rock from which a peacepipe is carved, which explains why Calumet is the only college at York which does not have a flag – instead it has a rock!  The name was chosen to recognize and respect Canada’s aboriginal heritage and culture, and Calumet College continues to give life to that intention through its partnership with an urban aboriginal organization, Anduhyaun Inc., and its affiliation with the Aboriginal Students Association at York.

Behind all of Calumet's activities there is a fundamental point of view, a theme, which celebrates the individual in community. It cherishes the differences among its students; it seeks to demonstrate the role of lively discussion and eventual consensus through mutual tolerance and understanding. Calumet College Council (CCC) and Calumet Residence Council (CRC) provide opportunities to get more involved in college life. CCC publishes an interactive online blog via their website, http://www.calumetcc.ca.  CCC organizes social events, recreational sports, workshops, and speaker series (http://calumet.yorku.ca/student-council/). Calumet teams play in a wide range of intramural sports: hockey, broomball, water polo, softball and soccer to name a few. Throughout the year, students organize a variety of social activities including dances, movie nights, gala dinners and other events. Elections for positions on CCC occur in March, and planning for the activities of the upcoming school year is initiated soon after.

Calumet College is also committed to supporting student success. To this end, the College offers the PASS program where trained upper year students who have been successful offer study sessions for ‘high challenge’ courses. Students who participate in PASS achieve higher grades than they would otherwise achieve. The College is also committed to supporting first year transition through the HealthAid Network Course-Based Peer Mentorship Program. This program brings just-in-time information regarding campus resources, ways to get involved, and important deadlines to students in all core 1000 classes in Health. Write to Succeed is another program offered through the College that specializes in peer writing support and consists of 15 minute drop in sessions in the Student Success Centre. This program is open to all students regardless of college affiliation and helps students with citations, essays, reflections and lab reports. The Agents of Change program provides opportunities for students to develop entrepreneurial and leadership skills through co-curricular and extra-curricular project development and implementation.  This program supports students’ personal and professional development as engaged citizens. Finally, the Create Your Future program is designed to help students explore academic choices and future careers by introducing them to graduate and professional school opportunities and a variety of career paths in Canada and Internationally.

The Calumet Residence consists of 43 six-person coeducational suites. Suites normally have four single and one double bedroom. Each suite also includes a lounge area, a kitchenette and two bathrooms. The suites are grouped into seven houses, each with a don: The entire residence is overseen by the residence life coordinator. Suite members are responsible for cleaning their own room; the cleaning of the common spaces, such as kitchens, lounges, entrances and stairwells, is shared by all suite members. Each room is equipped with high-speed Ethernet drops allowing students to access the Internet, e-mail and all the online services York provides their students.

Founders College

Location: 216 Founders College, Tel.: 416-736-5148
Website: http://www.yorku.ca/founders/
Master: Mauro Buccheri, e-mail: buccheri@yorku.ca

Founders College was the first college established on the Keele campus and it is proud of the role that its Fellows and students have played and continue to play in the development of York University. The theme of Founders College is “Self, Culture and Society”, which reflects the special interests of the college in its 24 program affiliations that range from anthropology, French studies, Italian studies and history to African studies, environmental studies, social work and equity studies, as well as its strong commitment to internationalism and contemporary ethical and political issues.

The Fellows of Founders are professors from a number of different departments who have come together to support the college’s goals. Many of the Fellows have their offices in the college and are available for interaction with Founders students. The Fellows, with the students, are the lifeblood of the community; they are active in many ways, especially in fostering their academic interests in an interdisciplinary environment, organizing cocurricular events such as seminars and conferences, and participating in the advising program for Founders students, under the direction of the college academic advisor. A network of peer mentors is also operated by the academic advisor for the benefit of all Founders students.

The following program-related student groups are associated with the college: Undergraduate History Students Association, Students for Canadian Studies, Feminist Action student group, Health and Society Student Association, International Development Association, Linguistics Student Association @ York, Undergraduate Sexuality Studies Association. A complete list of student clubs affiliated with Founders College can be found at http://ww.yorku.ca/founders/clubs.html. Founders College also houses the Mariano A. Elia Chair in Italian-Canadian Studies, the Nellie Langford Rowell Women’s Studies Library (also recently enlarged, with a bigger focus on its international collection), the School of Gender, Sexuality and Women’s Studies, and the Speech and Psycholinguistics Laboratory. The college supports a variety of activities related to the arts, including an annual Music Night organized by staff and students. The college has an attractive assembly hall, newly renovated large junior common room and a student lounge located in the basement of the College. Lectures and colloquia are regularly offered in a wide variety of academic and cultural areas associated with the college. Finally, Founders is home to one of Canada’s most prestigious popular/academic feminist journal, Canadian Woman Studies Journal/les cahiers de la femme & Inanna Publications.

The college is governed by the master, the college academic life coordinator and the administrative coordinator, assisted by an office staff as well as by a variety of committees involving Fellows and students. A student council, Founders College Student Council (FCSC), administers an important budget derived from an annual operating grant, and organizes a variety of social events and programs for Founders students.

The college encourages in its students both active participation in college life and academic excellence. The College Life at York (CLAY) program offers students the opportunity to work and get involved in the College during the academic year. Founders College tries to remain faithful to what is best in the collegial tradition - hard study, stimulating interaction between Fellows and students and a lively community spirit.

McLaughlin College

Location: 226 McLaughlin College, Tel.: 416-736-5128
Website: Master's Office: http://www.yorku.ca/mcl/mcl2/
Student Council: http://www.mclaughlincollege.com/
Master: David Leyton-Brown, e-mail: dlbrown@yorku.ca

Founded in 1968, McLaughlin College was named in honour of the late Colonel R. S. McLaughlin, business pioneer and philanthropist and first honourary degree recipient at York. Public policy is the academic mandate of the college. The college is dedicated to fostering knowledge and critical attitudes about public policy. Students with the following majors are affiliated with McLaughlin College:

  • Sociology
  • Political Science and Global Political Studies
  • Social Science and programs in Law & Society, Criminology, and Work & Labour Studies
  • Public Policy and Administration
  • All Tatham Hall residence students are also McLaughlin students, regardless of major

McLaughlin College is a home away from home for its students. There is plenty of student space, such as the student lounge (016 MC), which has a large video screen and frequent coffee houses with entertainment. The College hosts more than 20 very active student clubs, including a club for each of the academic disciplines affiliated with the College. Social and cultural activities include trips to special musical and theatre events in Toronto organized by the McLaughlin College Student Council (145 MC). Experience on the College Council presents an amazing leadership opportunity. Its athletic program is oriented to winning the York Torch. Social activities include talent nights, special Halloween and Valentine’s Day dances, a year-end dinner formal, ski trips and visits to Ottawa, Montreal and other destinations. A well-equipped weight room, Dyna-Macs, is available to students on a membership basis. Locker rooms with showers are adjacent.

Special attention is given to inviting policy analyses and review aimed at improving our society - the local community, the province, Canada and the global commons. A full range of cocurricular and extracurricular activities fills the college public policy program: panel discussions, lectures and noon-hour lunch talks on issues of the day. Public policy concerns that are either national or international in scope are included in the series of symposia.

Each year McLaughlin features an annual public policy address by a person of distinction in the field of public policy. Other forums on matters important to student life - gender concerns, academic integrity, aboriginal issues, study and life skills - enhance the varied cocurricular program. We try to carry on the ideal of the college’s first master, George Tatham, by providing an environment for the development of the all-round, “whole person”. The college sponsors a University-wide poetry contest at our annual Burns Night, welcomes student and faculty performers in our monthly coffee houses and encourages students to become active in intramural and intercollegiate athletics. We also organize special art shows in our gallery.

Through our affiliation with the Faculty departments, student associations representing majors in law and society, labour studies, political science, public policy and administration, global political studies, social science, and sociology are invited to make McLaughlin College their base of activities. These groups work with the master and with McLaughlin College Council to develop cocurricular programs for students majoring in those fields and for the wider community.

The college provides offices for Fellows from a wide variety of York’s departments. Fellows are available to students for advice about courses and careers.

McLaughlin College serves both non-residence and residence students. McLaughlin’s 13-storey Tatham Hall offers single and double-room accommodation in six houses for men and women. Each house has a common recreation room. The residence life coordinator and dons work closely with house presidents and an active residence council. A full calendar of residence events provides a rounded social and cultural life on campus. The master of McLaughlin, the academic advisor and their administrative staff have an open door policy. They warmly welcome students who drop by for information, advice or a social visit. Tatham Hall hosts a living, learning, “themed house” on the fourth and fifth floors, where students interested in politics, law and public policy issues participate in activities such as visits to Parliament, Queen’s Park and courts, as well as social and academic events.

New College

Location: 140 Atkinson Building, 416-736-5233
Website: http://new-college.laps.yorku.ca/
Master: Christian Marjollet, e-mail: ncmaster@yorku.ca

New College opened its doors on July 1, 2009. Despite its young age, New College has a proud history. Formerly Atkinson College, it is now one of the four colleges in the Faculty of Liberal Arts and Professional Studies (LA&PS). It supports three large professional schools, namely the School of Administrative Studies, the School of Human Resource Management and the School of Information Technology. New College has the largest number of international and mature students.

New College has a mandate to help first-year students transition from high school and supports professionally-oriented students through their programs of study. To this end, the college organizes three Orientation Days (Fall, Winter and Summer), sponsors case competitions, career workshops, professional networking events and symposia. There is also an opportunity to be involved in co-curricular activities that include study groups, mentoring and workshops on topics such as health, studying abroad, international internship, Microsoft Excel, professional software and event planning. New College offers work/study opportunities to its students all year round. New Beat, New College Newsletter, is published every month, all year round.

The college has a strong group of student leaders represented by the New College Council. The college also houses six clubs:

New College is affiliated with Pond Road Residence.

New College continues a strong tradition of connecting students, faculty, staff and the professional community, and of developing ties with its alumni.

Each Wednesday members of the New College community can meet for coffee, and connect with one another.

Norman Bethune College

Location: 207 Norman Bethune College, Tel.: 416-736-5164, e-mail: bethune@yorku.ca
Website: http://www.bethune.yorku.ca
Master: John Amanatides, e-mail: bcmaster@yorku.ca

Norman Bethune College is named in honour of the famous Canadian physician and social activist who became a Chinese folk hero. Bethune College whose theme is “Science and Society”, is affiliated with the Faculty of Science and the Lassonde School of Engineering. The college welcomes students from these disciplines as well as any York student who is interested in science and society, in our clubs and facilities, our intramural sports teams, our college council and our academic courses.

On the social side, the college houses a number of student clubs, including the Archery Club, Astronomy Club, Atmospheric Science, Biophysics Club, Canadian Association for Research in Regenerative Medicine, Canadian Immunology Research Association, Chemistry Society, CS Hub, Cyber Troops, Dragon Boat Club, Dental Association, Engineering Society, Fencing at York, Free the Children, Kendo Club, Let’s Talk Science, NATS-AID, Physics Society, Pre-med Society, Robogals, Robotics Society, Ultimate Frisbee at York and the YAMA Anime and Manga Association.

The Bethune Athletic Council enters teams in both competitive and recreational sports for the York Torch award. Bethune’s College Council is a communal blend of elected and appointed students and representatives from the college's alumni, Fellows and the Master's Office. This council receives a portion of your student activity fees and uses it to fund social events, the college newspaper - The Lexicon, concerts, orientation events and a variety of worthwhile campus activities. We welcome and encourage student participation.

Bethune College also provides friendly and accessible student academic support and co-curricular opportunities - e.g. programs that can help you identify potential careers and professional paths. The college hosts a comprehensive academic orientation for new students as well as a week-long math review session before classes start. All new students are assigned peer-mentors, knowledgeable upper-year students who can help with the transition to university life. Bethune students are also served by the Student Ombuds Service (SOS), a walk-in office and resource centre, staffed by knowledgeable upper-year students who can assist you in all manner of academic and personal issues. The Bethune Writing Centre provides free one-on-one tutorial support, by appointment, to help you develop university-level critical writing skills. A free peer-tutoring service is available every day in the Study Hall (BC 202) and the Life Sciences Learning Commons (LSB 104). Facilitated Study Groups are available in many difficult courses. Bethune College's Fellows (faculty, staff and community members) and Junior Fellows (graduate students) are a diverse group who provide a wide range of skills and interests, knowledge and wisdom.

Bethune College offers academic (for credit) elective Peer Leadership courses. In addition to courses, Bethune offers a rich mix of seminars, speakers, discussion groups and special programs of interest to students and faculty alike.

The residence has a mix of single rooms, double rooms and apartment-style suites. Save for one female-only floor all floors are coed. The Life Sciences House allows students to live with others have similar interests. An in-house cafeteria offers a full menu of healthy and varied fare.

Stong College

Location: 314 Stong College, Tel.: 416-736-5132
Website: http://stong.yorku.ca/
Master: Mazen Hamadeh, e-mail: hamadeh@yorku.ca

Founded in 1969, Stong College is named for the pioneering Stong family, who came to this area from Pennsylvania in 1800 and farmed the lands upon which York University is built. Stong takes pride in its roots in a pioneer heritage, which finds its modern counterpart in the immigrants of today.

Several themes have traditionally characterized Stong College: it welcomes diversity of thought, experience and academic specialization. Stong College is affiliated with the Faculties of Health and Liberal Arts and Professional Studies.

In 2006 the College embraced its affiliation with the Faculty of Health and now welcomes all students from the School of Nursing and the School of Kinesiology and Health Science, in addition to supporting students affiliated with programs in English. Stong College has shown a consistent commitment to the study of sport as a social institution. The college houses the School of Kinesiology and Health Science’s specialized certificate program in Athletic Therapy. Moreover, its students have participated enthusiastically and successfully in Recreation York’s inter-college sports programs. Stong College has won The Torch 30 times since its inception, the most of all other colleges.

The scholarly pursuit of these subjects has given the college a multicultural flavour. Pride in human caring, the rich multiculturalism of Stong College, York University, Metropolitan Toronto and Canada goes well with another theme of the college: its strong social commitment. Through programs with a neighbouring school and other projects, the college is pleased to acknowledge its inseparable relationship with the society around us and its debt to it. Of particular pride is its commitment to curricular, cocurricular and extra curricular experiential education for students in the immediate Jane-Finch community and beyond.

As a college concerned and involved in all aspects of student life, Stong has a wide variety of facilities and programs that reflect the diversity of life at Stong. The Stong College Residence serves both domestic and international students and residents affiliated with York and with Seneca at York. There are 14 floors in total, all floors are co-ed but one, which is a female-only floor and the capacity is 260. There are also numerous ways to get involved with Stong. Students can volunteer and develop their leadership skills in a variety of programs as well as work with the Master’s Office on program design, development, and evaluation. Please check out our website for more information.

The Samuel J. Zacks Art Gallery, whose mandate is to feature student art, has a number of showings throughout the year that feature the work of traditional and native, international and professional artists. The Orange Snail pub and coffee shop provides many opportunities for discussion, debate and celebration of life at Stong and York.

Stong College is committed to supporting student success. To this end, the College offers the PASS program where trained upper-year students who have taken the course and done well offer weekly study sessions for ‘high challenge’ courses. Students who participate in PASS achieve higher grades than they would otherwise achieve. Peer Tutoring is another program offered through the College that provides course-based academic support to students in challenging courses. Peer Tutors are students who have previously successfully taken the course and trained to help students one-on-one understand difficult concepts.The College is also committed to supporting first year transition through the HealthAid Network Course-Based Peer Mentorship Program. This program brings just-in-time information regarding resources on campus to help students succeed, ways to get involved and important deadlines to students in all core 1000 classes in Health on a bi-weekly basis. The Agents of Change program provides opportunities for students to develop entrprenaeurial and leadership skills through co-currciular and extra curricular project development and implementation.  This program supports students’ personal and professional development as engaged citizens.  Finally, the Create Your Future program is designed to help students explore academic choices and future careers by introducing them to graduate and professional school opportunities and a variety of career paths in Canada and internationally. Graduate Students (Graduate Peer Mentors), Alumni and Fellows from a variety of disciplines provide mentorship, guidance and advice to students regarding post-graduation matters. Additionally, the Student Success Coordinators, the Residence Life Coordinator, the Student Development Assistant, and staff of the Master’s Office are available and an enthusiastic resource of people intent on helping you gain the most from your university career.

Stong has a rich tradition of supporting the financial needs of its students through a wide and varied bursary and scholarship program. Funded in large part by active and involved alumni, these awards reflect the caring side of our college and provide evidence that our students’ commitment and involvement with Stong continues beyond graduation.

Stong College is a happy and vibrant college that values and honours diversity, academic endeavours and achievement. The college encourages initiative and provides numerous opportunities for fulfillment and invites you to embrace the Stong “way” through a lifestyle of active participation in the rich mosaic of cultural, social and athletic life here at Stong.

Vanier College

Location: 254 Vanier College, 416-736-5192
Website: http://www.yorku.ca/vanier/
Master: Stanley Tweyman, e-mail: vanier@yorku.ca

Vanier College is proudly named after Governor General Georges Vanier, one of the most distinguished and socially conscientious Canadians of the 20th century, who himself embodied the humanistic values of this institution. The College is comprised of students, residents, Fellows and staff, all of whom contribute to our academic and social life.

The mandated academic areas affiliated with Vanier College are: business and society (BUSO); economics, including business economics and financial and business economics; humanities, including children's studies, classical studies, classics, culture and expression, hellenic studies, individualized studies, Jewish studies, and religious studies; philosophy; social and political thought; and undecided majors.

Vanier College is governed in its day-to-day activities by the master, Stanley Tweyman, support staff, and student government. Academic support is provided by the College Master, academic advisor, and a team of peer advisors. Fellows, including distinguished researchers, award winning lecturers and internationally acclaimed writers, contribute to the academic and social life of the college. Vanier provides a forum for interaction among students, Fellows, faculty, administrators, and affiliates, whereby knowledge and skills can be shared. Among these are: cocurricular lectures; student learning skills and informational workshops; academic talks; and performances through Vanier College Productions.

Vanier College Council, our student government, is central to college life and organizes social and sports activities, through which students can enhance their university experience. Vanier College Council also supports a literary journal, Existere, and a student newspaper, The Vandoo. Vanier College Productions, student theatre company, provides students from all areas of the University with the opportunity to participate in all aspects of theatre, music, comedy, and improvisation. A number of student clubs are housed in Vanier College.

Student space is provided in Vanier College for study and/or to socialize and relax. As well, we have the Fred Thury Studio Theatre for Vanier College Productions’ performances, and the Judith Rosner-Siegel Resource collection in classical studies.

Vanier College aims to provide a home on campus for every member of its diverse community, seeking to link them to each other and to the larger University.

Winters College

Location: 121 Winters College, 416-650-8199
Website: http://winters.yorku.ca/
Master: John Mayberry, email: mayberry@yorku.ca

Winters College is named in honour of the late Robert Winters, first Chair of York University's Board of Governors. The college has a primary affiliation with the School of the Arts, Media, Performance and Design and shares the common goal of providing an environment where the support and expression of creativity is paramount. Winters is also affiliated with Communication Studies and these students are a lively presence in the college.

Through the Master’s Office, events are planned with a view to offering both commuter and resident students the chance to be inspired, educated, challenged and entertained. Workshops, performances, film screenings, presentations, special lectures and conferences are offered.

Wandering around the college building is a visual and auditory treat. One can catch a glimpse of a dance recital or music practice taking place in the Junior Common Room or the Dining Hall, or see the work of many of York’s visual artists, both student and faculty, hanging on the walls, in the courtyards and in the Eleanor Winters Art Gallery. Music, poetry and spoken word performances are regularly staged here, in the Junior and Senior Common rooms and the Winters Dining Hall and also the Art Gallery. Similar events also take place in the Absinthe Coffee Shop and Pub, the heart of the college and a popular venue for emerging local bands. The Ab has been student run since the 60's and is managed by Winters College Council, a lively mix of resident and commuter students who also organize social orientation, the Formal, and various other events throughout the year. Winters College Council and the Master’s Office work in close collaboration and our primary concern is the creation of a rich cultural, social and academic milieu for all Winters’ students. Ideas and suggestions are always welcome.

Winters clubs are not exclusively Fine Arts. Many of the students who are affiliated with us come from a wide variety of disciplines, and this diversity informs and enriches the community. Our a Capella group, WIBI, has members from many disciplines, and we are home to the York University Portuguese Association. Other clubs are Beard Appreciation Society, Creative Arts Student Association, Communication Studies Students’ Association, Dance Students Association, Digital Media Student Association (DMSA), Faculty of Education Students Association, Film Students Association, Guitarists League, Golden Key International Honour Society (York Chapter), Hallyu Dongari – Korean Culture Club, I Dance Zouk – Lambada Club, International Ballroom Dance Association, Latin Fusion Dance Club, Music Students Association, Ministry of Magic, Salsa Club, Students for York (S4Y), Theatre Student Association, Unity at York, V-Day at York, Visual Arts Students Association, Winters Community Art Club and Winters Free Press.

Winters has long been known for its vitality and creative spirit and it is also a community of serious scholars where academic excellence is fostered. We have our own Winters student peer advisors and advising booth where students can come to get information, discuss both academic and personal issues and talk to peer advisers. They can also come to speak to our academic advisor. Throughout the college a variety of study spaces - the junior common room, the dining hall and in the warmer months, the courtyard - offer students a place to talk, to curl up with a book or to simply find a quiet retreat. Winters scholarships, bursaries and book prizes are offered yearly.

Le système des collèges, propre à York, permet de lier des unités de taille moyenne au grand ensemble de l’Université et de ses diverses facultés afin de maintenir une relation plus étroite entre les professeurs et les étudiants. Les collèges de l’Université York sont de petites communautés pluridisciplinaires, distinctes les unes des autres par leurs caractéristiques et leur mission. Les étudiants y trouvent un environnement accueillant, novateur et convivial qui les aide à s’habituer à la vie universitaire et leur permet d’étudier dans des conditions optimales. Tous les nouveaux étudiants de premier cycle de l’Université York deviennent affiliés à un collège en fonction de leur majeure ou de leur résidence. Les huit collèges existants sur le campus de Keele - Calumet, Founders, McLaughlin, New, Norman Bethune, Stong, Vanier et Winters - offrent une grande variété d’activités universitaires et programmes parascolaires qui s’ajoutent aux programmes d’études des différentes facultés afin d’enrichir l’expérience des étudiants de York. Les collèges peuvent mettre à la disposition des étudiants des salles de réunion, des salles à manger, des cafés, des salles d’études, d’ordinateurs, de travaux pratiques et de petites salles de lecture en plus d’installations de loisirs. La plupart des collèges peuvent loger environ 260 étudiants venant de l’extérieur de Toronto, ce qui représente environ 5 p. 100 du nombre total d’étudiants inscrits par collège, dans des résidences bien équipées, adjacentes aux bâtiments des collèges.

Les collèges sont autogérés dans leurs activités quotidiennes par des professeurs et des étudiants. Chaque collège est dirigé par un Directeur et conseiller aux études et par le coordonnateur de la vie en résidence et un don dans chaque résidence. Il compte un conseil de collège, élu par les étudiants, qui organise et finance toute une gamme d’activités sociales, culturelles et sportives. L’orientation pédagogique et les conseils entre étudiants, surtout ceux destinés aux étudiants de première année, sont coordonnés par le conseiller pédagogique du collège et par des étudiants de niveau supérieur dûment formés à cet effet. Les associés, membres estimés du collège et de la communauté de York, offrent une aide complémentaire conformément au mandat de chaque collège.

Les collèges sont affiliés aux facultés pour soutenir les mandats pédagogiques et rehausser l’expérience des étudiants au sein des facultés. Les collèges continueront à favoriser une approche interdisciplinaire à la vie universitaire. Les affiliations des collèges sont les suivantes :

  • Collège Calumet - Faculté de la santé et l’École Schulich des hautes études commerciales
  • Collège Founders - Faculté des arts libéraux et études professionnelles et Faculté des études environnementales
  • Collège McLaughlin - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège New - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Norman Bethune - Faculté des sciences et École de génie Lassonde
  • Collège Stong - Faculté de la santé et Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Vanier - Faculté des arts libéraux et études professionnelles
  • Collège Winters - Faculté des beaux-arts

Le Collège universitaire Glendon est une faculté bilingue (français et anglais) de l’Université York, qui offre des programmes de jour de premier cycle sur son propre campus. Pour de plus amples renseignements, veuillez consulter la partie « Collège universitaire Glendon ».

Programmes des collèges

Les programmes des collèges fournissent différentes activités parallèles dans l’optique du mandat particulier de chaque collège et rehausse l’expérience des étudiants. La résidence de chaque collège a une ou deux communautés d’apprenants au sein desquelles les étudiants qui partagent un intérêt dans un domaine en particulier vivent et travaillent ensemble pour rehausser leur expérience. Tous les collèges offrent des séries de conférences et des séances de soutien universitaire en plus des occasions d’interaction sociale. Les collèges sont situés dans deux complexes dotés d’une aire récréative, d’une aire d’études et d’une salle d’ordinateurs, ainsi que d’un environnement sans fil pour que les étudiants puissent utiliser leur propre ordinateur portatif. Les activités proposées par les collèges sont affichées sur le site Web (voir ci-dessous) et sur le http://colleges.yorku.ca/events/.

Cliquez sur une des collèges ci-dessous pour plus d'informations.

A distinguishing feature of York University is the college system which uniquely bridges the large multi-Faculty University to smaller units for a closer relationship between faculty members and students. York colleges are small interdisciplinary communities, with distinctive characters and mandates, that offer a welcoming, innovative and convivial environment supportive of students’ successful adjustment to the university and the successful completion of their degree requirements. Each undergraduate student entering York University for the first time becomes affiliated with a college based on their choice of a major or residence. The eight colleges serving students on the Keele campus - Calumet, Founders, McLaughlin, New, Norman Bethune, Stong, Vanier and Winters - provide a wide range of academic and extracurricular programming and activities to complement the instructional programs of the various Faculties and to enrich the experience of the York student. College facilities may include common rooms, dining halls, coffee shops, study areas, computer rooms, seminar and small lecture rooms, in addition to a variety of recreational facilities. Most colleges accommodate about 260 out-of-town students, about 5 per cent of the total college enrolment, in well-equipped residences adjacent to college buildings.

The college is self-governed in its day-to-day activities by both faculty members and students. Each college is administered by a Master and academic adviser, and by the residence life coordinator and dons in the residence. Each college also has a College Council, elected by students, which plans and finances a full range of social, cultural and athletic programs. Academic Orientation and Peer Advising, especially for first-year students in each college, are coordinated by the college’s academic adviser with the support of specially trained upper-level students. Fellows, who are valued members of the college and York community, offer additional support in accordance with the academic mandate of each college.

Colleges are affiliated with Faculties to support the academic mandate and enhance the student experience for Faculties. Colleges will continue to encourage an interdisciplinary approach to academic life. The Faculty affiliations for colleges are:

  • Calumet College - Faculty of Health and Schulich School of Business
  • Founders College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies and Faculty of Environmental Studies
  • McLaughlin College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • New College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Norman Bethune College - Faculty of Science and Lassonde School of Engineering
  • Stong College - Faculty of Health and Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Vanier College - Faculty of Liberal Arts and Professional Studies
  • Winters College - School of the Arts, Media, Performance and Design

Glendon College, which is a constituent Faculty, offers daytime bilingual (French and English) undergraduate programs on a separate campus. Please consult the Glendon section for further information.

College Programs

The college programs provide a variety of cocurricular events and activities that support the distinctive academic mandates of each college and enhance the student experience. Each college residence offers one or two living learning communities, in which students who share an interest in the theme live and work together to enhance their experience. All the colleges offer speakers’ series and academic support sessions in addition to opportunities for social interactions. The colleges are located in two complexes with both offering recreational space, study space, an updated computer lounge and a wireless environment for students who bring their own laptop computers. Events offered by the colleges can be found on each college’s website (see below) or by referring to: http://colleges.yorku.ca/events/.

Click on one of the colleges below for more information.

Collège Calumet

Emplacement : 301 Collège Calumet
tél. : 416-736-5098
Courriel: scchelp@yorku.ca
Site Web : http://calumet.yorku.ca
Directrice : Jennine Rawana, courriel : rawana@yorku.ca

Fondé en 1970, le Collège Calumet a été le sixième des huit collèges de premier cycle à voir le jour. Il a d’abord été abrité dans la bibliothèque Steacie et, plus tard, dans le bâtiment Atkinson. C’est durant les années où il était à Atkinson que le collège a acquis le caractère original de sa vie et de son organisation, lorsqu’il ne servait que des étudiants non résidents. C’est le directeur Eric Winter qui en a inauguré le premier laboratoire d’ordinateurs et les premiers cours d’informatique. En 1991, étaient ouverts, sous l’égide de la directrice Peggy Keall, le Collège Calumet et ses résidences. Le Collège Calumet est principalement affilié à la Faculté des sciences de la santé et à ses programmes de psychologie, science cognitive, informatique de la santé, gestion de la santé globale, politique de santé, sciences et gestion de la santé et à l’École Schulich des hautes études commerciales. Notre mandat, «  développer les esprits », véhicule la notion de réflexion, d’efforts et d’accomplissement intellectuels qui caractérisent une éducation universitaire réussie.

Le Collège Calumet offre à ses étudiants tous les services relatifs aux nombreux aspects de la vie universitaire : études, convivialité, culture, loisirs. On encourage tous les membres de la communauté du collège - étudiants, professeurs, anciens étudiants, personnel administratif - à participer à ses activités. Calumet est un mot autochtone qui signifie « calumet de paix ». Strictement parlant, c’est une sorte de pierre dans laquelle la pipe était taillée; ce qui explique pourquoi le Collège Calumet est le seul collège de York qui n’a pas de drapeau. Au lieu d’un drapeau, il arbore une pierre! Le nom a été choisi en guise de reconnaissance et de respect du patrimoine et de la culture autochtones du Canada. Le Collège Calumet continue de communiquer cette intention par son partenariat avec une organisation autochtone urbaine, Anduhyaun Inc., et par son affiliation avec l’association des étudiants autochtones de York.

En arrière-plan de toutes les activités de Calumet se trouve un point de vue fondamental, un thème qui célèbre l’individu dans la communauté. Le collège apprécie les différences parmi ses étudiants et cherche à montrer l’importance de la concertation et du consensus pour susciter la tolérance et la compréhension. Le conseil du Collège Calumet (CCC) et le conseil de résidence de Calumet (CRC) sont là pour permettre une bonne intégration à la vie collégiale. Le CCC publie un blogue interactif en ligne sur son site Web, http://www.calumetcollegecouncil.com/. Le conseil de résidence de Calumet organise des activités sociales et sportives, des ateliers, des séries de conférences et des activités universitaires destinés aux étudiants du Collège Calumet (http://calumet.yorku.ca/student-council/). Les équipes du Collège Calumet pratiquent divers sports collégiaux comme le hockey, le ballon sur glace, le water-polo, la balle molle et le soccer, pour n’en nommer que quelques-uns. Tout au long de l’année, les étudiants organisent diverses activités sociales dont des danses, des soirées cinéma, des dîners de gala et d’autres événements. Les élections au CCC ont lieu en mars et peu de temps après, commence la planification des activités de l’année universitaire suivante.

Le Collège Calumet est aussi déterminé à faciliter l’accès des étudiants. À cette fin, le Collège offre le programme PASS dans le cadre duquel des étudiants formés de niveaux plus avancés offrent des séances d’études hebdos pour les cours très difficiles qu’ils ont suivis avec succès. Les étudiants qui participent au programme PASS obtiennent de meilleures notes qu’ils obtiendraient autrement. Peer Tutoring is another program offered through the College that provides course-based academic support to students in challenging courses. Peer Tutors are students who have previously successfully taken the course and trained to help students one-on-one understand difficult concepts. The College is also committed to supporting first year transition through the course-based College Ambassadors. College Ambassadors liaise with their peers and the course instructor to ensure a rich student experience in first- and second-year courses. College Ambassadors also make in-class announcements about upcoming co-curricular events and resources to help students succeed. The Peer Mentoring Program helps incoming students transition well into university. Peer Mentors are upper-level students who provide support for first-year students. Le programme d’Agents de changement donne aux étudiants des occasions de développer leurs compétences d’entrepreneuriat et de leadership en participant à des activités co-universitaires et para-universitaires d’élaboration et de mise en œuvre de projets.  Ce programme favorise le développement personnel et professionnel des étudiants en tant que citoyens engagés. Enfin, le programme Career Exploration est conçu pour aider les étudiants à explorer les possibilités offertes dans les écoles d’études supérieures et les écoles professionnelles, et les divers cheminements de carrière au Canada et à l’étranger. Graduate Students (Graduate Peer Mentors), Alumni and Fellows from a variety of disciplines provide mentorship, guidance and advice to students regarding post-graduation matters. The Health and Wellness Program promotes the wellbeing of the mind, body and spirit of our students. In addition to the co-curricular activities, Calumet also is committed to building student leaders through developing a peer-based approach to learning, leadership and citizenship. Lastly, the Student Success Coordinators, the Residence Life Coordinator, the Student Development Assistant, and staff of the Master’s Office are available and enthusiastic to help students gain the most from their university career.

La résidence de Calumet est constituée de 43 appartements mixtes pour six personnes. Les appartements comprennent en général quatre chambres pour une personne et une chambre pour deux personnes, un salon, une cuisinette et deux salles de bain. Les appartements sont regroupés en sept maisons ayant chacune leur don. Une coordonnatrice de la vie en résidence supervise l’ensemble. Chaque appartement est géré par ses occupants qui sont responsables de l’entretien et de la propreté de leur unité ainsi que des parties communes, des couloirs et des escaliers. Chaque chambre est munie d’un câble de branchement Ethernet haute vitesse qui permet aux étudiants d’accéder à Internet, au courrier électronique et à tous les autres services virtuels que York offre à ses étudiants.

Collège Founders

Emplacement : 216 Collège Founders, tél. : 416-736-5148
Site Web : http://founders.laps.yorku.ca/
Directeur : Mauro Buccheri, courriel : buccheri@yorku.ca

Le Collège Founders a été le premier collège fondé sur le campus Keele et il est fier du rôle que ses associés et ses étudiants ont joué et continuent de jouer dans le développement de l’Université York. L’identité spéciale du Collège Founders est centrée sur « la connaissance de soi, de la culture et de la société », thèmes qui montrent l’intérêt spécial du collège pour ses affiliations à 24 programmes allant de l’anthropologie et des études françaises et italiennes, à l’histoire des études africaines, aux études environnementales, aux études en travail social et en équité, ainsi qu’un solide engagement envers les enjeux internationaux et contemporains en matière d’éthique et de politique.

Les associés du collège sont des professeurs de différents départements qui se sont regroupés pour appuyer les objectifs du collège. De nombreux associés ont un bureau au collège et sont disponibles pour discuter avec les étudiants. Ils sont un élément vital et participent activement à la vie du collège en dispensant leur enseignement dans un contexte interdisciplinaire, en organisant des séminaires et des conférences et en offrant aux étudiants du Collège Founders des conseils pédagogiques sous la direction du conseiller pédagodique du collège qui dirige aussi un réseau de pairs-mentors aussi administré par le conseiller pédagogique pour le bénéfice de tous les étudiants de Founders.

Sont plus spécialement associées au programme du collège les organismes d’étudiants suivants : l’association des étudiants de premier cycle en histoire, l’association des étudiants en études canadiennes, l’association étudiante d’action féministe, l’association étudiante santé et la société, l’association de développement international, l’association des étudiants en linguistique et l’association des étudiants de premier cycle en sexualité à York. La liste de tous les clubs étudiants affiliés au Collège Founders est accessible au http://www.yorku.ca/founders/clubs.html. Le Collège Founders abrite également la Chaire Mariano A. Elia en études italo-canadiennes, la bibliothèque des études féminines Nellie Langford Rowell (qui s’est elle aussi récemment enrichie d’une collection d’ouvrages internationaux),  l’École d’études des femmes, de genre et de la sexualité et le Laboratoire de la parole et de la psycholinguistique. Le collège subventionne une grande variété d’activités artistiques, y compris une soirée musicale annuelle organisée par le personnel et les étudiants. Le collège dispose d’une grande salle de réunion et d’un grand salon nouvellement rénové et d’un bar-salon situé dans le sous-sol de l’édifice. Des conférences et des colloques sont régulièrement organisés sur de nombreux sujets universitaires et artistiques liés aux intérêts du collège. Enfin, le Collège Founders abrite une des revues féministes les plus prestigieuses au Canada, à la fois revue savante et de vulgarisation, Canadian Woman Studies/Les cahiers de la femme et les publications Inanna.

Le collège est administré par le directeur, le coordinateur de la vie étudiante du collège et le coordonnateur administratif, assistés par le personnel de bureau et différents comités formés d’associés et d’étudiants. Le conseil étudiant (FCSC) gère un important budget provenant de subventions annuelles et organise différentes activités sociales et programmes pour les étudiants de Founders.

Le collège encourage ses étudiants à participer activement à la vie du collège et à l’excellence universitaire. Le programme College Life at York (CLAY) donne aux étudiants la chance de travailler et de s’investir dans la vie collégiale pendant l’année universitaire. Le Collège Founders tient à rester fidèle au meilleur de la tradition des collèges -- études sérieuses, échanges stimulants entre les associés et les étudiants, vif esprit communautaire.

Collège McLaughlin

Emplacement : 226 Collège McLaughlin, tél. : 416-736-5128
Site Web : Bureau du directeur : http://mclaughlin.laps.yorku.ca/
Conseil des étudiants:
https://yorku.collegiatelink.net/organization/mclaughlincollegestudentscouncil/about
Directeur : David Leyton-Brown, courriel : dlbrown@yorku.ca

Fondé en 1968, le Collège McLaughlin porte le nom du regretté colonel R.S. McLaughlin, homme d’affaires et philanthrope, et premier récipiendaire d’un diplôme honorifique de l’Université York. La mission du collège est centrée sur la politique publique et le développement de l’esprit critique vis-à-vis de cette politique. Les étudiants qui font une majeure dans un des domaines suivants sont affiliés au Collège McLaughlin :

  • Sociologie
  • Science politique et politique mondiale
  • Sciences sociales et programmes en droit et société, criminologie et travail et main d’œuvre
  • Politique publique et administration
  • Tous les étudiants de la résidence Tatham Hall sont affiliés au Collège McLaughlin, peu importe leur majeure

Le Collège McLaughlin est un second chez soi pour ses étudiants. Beaucoup d’espace est réservé aux étudiants, comme le salon des étudiants (016 MC) muni d’un grand écran vidéo et les nombreux cafés qui proposent des divertissements. Le collège dénombre plus de 20 clubs étudiants très actifs, dont un pour chaque discipline universitaire affiliée au collège. Les activités sociales et culturelles incluent des sorties à des événements musicaux et théâtraux à Toronto, organisées par le Conseil des étudiants du Collège McLaughlin (145 MC). L’expérience au sein du Conseil des étudiants présente une excellente occasion de leadership. Son programme athlétique cultive l’ambition de remporter le Flambeau de York. Les activités sociales comprennent les nuits des talents, les danses spéciales de l’Halloween et de la Saint-Valentin, un repas de fin d’année, des excursions de ski et des visites à Ottawa, Montréal et d’autres destinations. Une salle d’haltérophilie, Dyna-Macs, est ouverte à tous les étudiants membres; des vestiaires avec douches y sont adjacents.

L’un des objectifs du collège est d’inspirer chez ses étudiants le désir de l’analyse critique de la vie politique en vue d’améliorer notre société, la collectivité locale, la province, le Canada et le monde entier. Un ensemble d’activités parallèles et para-universitaires font partie du programme d’activités publiques : tables rondes, conférences et dîners-causeries sur des questions d’actualité. Des symposiums proposent des discussions sur des questions de politique nationale et internationale.

Chaque année, McLaughlin présente une allocution sur la politique publique faite par une personnalité du domaine. D’autres forums sur des questions importantes de la vie étudiante -- le statut social de l’homme et de la femme, l’intégrité universitaire, les questions autochtones, les techniques d’études et les compétences de vie -- enrichissent le programme para-universitaire. Nous nous efforçons de perpétuer l’idéal du premier directeur du collège, George Tatham, en offrant un environnement propice au développement de « l’Être complet ». Le collège parraine un concours de poésie panuniversitaire qui se déroule durant la Nuit Burns, accueille des étudiants ou professeurs artistes-interprètes dans ses nombreux cafés et encourage ses étudiants à participer à des compétitions sportives internes et intercollégiales. Nous organisons également des expositions d’art dans notre galerie.

Par l’intermédiaire de l’affiliation du collège avec les départements de la Faculté, les associations étudiantes représentant les étudiants qui se spécialisent droit et société, droit du travail, science politique, politique publique et administration, politique mondiale, sciences sociales et sociologie sont invitées à organiser leurs activités au collège. Ces groupes travaillent en collaboration avec le directeur de McLaughlin et avec le conseil du collège pour mettre sur pied des programmes parallèles à l’intention des étudiants qui se spécialisent dans ces domaines, et pour la communauté tout entière.

Le collège abrite les bureaux des associés qui enseignent dans différentes facultés et divers départements de York et que les étudiants peuvent consulter pour avoir des conseils sur leurs cours et leur carrière future.

Le Collège McLaughlin est au service de tous les étudiants, résidents ou non-résidents. La résidence de McLaughlin, le pavillon Tatham, comprend, sur treize étages, des chambres pour une personne et des chambres pour deux personnes. Elle est organisée en six maisons pour hommes et pour femmes. Chaque maison a une salle de loisirs commune. Le coordonnateur de la vie en résidence et les dons travaillent en étroite collaboration avec les présidents de maison et le conseil des résidences. Durant l’année, toutes sortes d’activités culturelles et sociales sont organisées par la résidence. Le directeur de McLaughlin, le conseiller d’études, et leur personnel administratif sont toujours prêts à recevoir les étudiants. Ils les encouragent à venir les voir pour des renseignements ou des conseils. Le pavillon Tatham comprend une « maison à thème » sur l’apprentissage au quatrième et au cinquième étages, où les étudiants qui s’intéressent à la politique, au droit et aux enjeux de politiques publiques participent à des activités comme des visites du parlement, de Queen’s Park et des cours de justice, ainsi que des activités sociales et universitaires.

Collège New

Emplacement : 140 Édifice Atkinson, 416-736-5233
Site Web : http://new-college.laps.yorku.ca/
Directeur : Christian Marjollet, courriel : ncmaster@yorku.ca

Le Collège New a ouvert ses portes le 1er juillet 2009. Malgré son jeune âge, le Collège New a une histoire dont il peut être fier. Anciennement appelé le Collège Atkinson, il est maintenant un des quatre collèges de la Faculté des arts libéraux et études professionnelles.

Le Collège New est l’unité collégiale de trois écoles professionnelles de la Faculté des arts libéraux et études professionnelles : l’École des études administratives, l’École de la gestion des ressources humaines et l’École de la technologie de l’information. Le mandat du Collège New consiste à faciliter la transition du secondaire à l’université des étudiants de première année et de soutenir les étudiants qui s’orientent vers une profession par l’entremise de leurs programmes d’études en faisant la promotion des expériences extra-universitaires. Par conséquent, le Collège New organise des activités d’initiation comme des journées d’orientation (automne, hiver et été), des réseaux de mentorat entre pairs, des groupes de médias sociaux, ainsi que des rencontres du mercredi regroupant des professeurs, des membres du personnel et des étudiants.

Le Collège New commandite aussi des événements destinés à accroître les capacités scolaires et techniques des étudiants, dont des compétitions, des groupes d’études, de la formation sur les logiciels et l’art oratoire. Le Collège New fait aussi la promotion des nombreuses activités co-universitaires auxquelles les étudiants peuvent participer, notamment les réseaux de mentorat entre pairs, les activités des clubs, les événements Frosh et Frost organisés par le conseil du Collège.

Du côté plus pédagogique, pour les cours difficiles le Collège New propose les séances d’apprentissage de groupe Peers Assisting Student Success (PASS) animées par un leader PASS.

Le Collège New est aussi engagé envers la réussite de la transition des étudiants de l’Université sur le marché du travail et organise des ateliers sur les carrières, des événements de réseautage, des séances d’information sur les stages et les autres occasions d’études-travail, en conjonction, entre autres, avec les autres unités de l’Université comme les clubs d’étudiants, le YU Hub, le Centre des carrières, les groupes d’anciens étudiants et les unités universitaires. Le Collège New offre aussi aux étudiants de nombreuses possibilités de travail tout au long de l’année.

Pour savoir ce qui se passe au Collège New, lisez New Beat, le bulletin d’information du Collège, et visionnez la vidéo Tip of the Month. Le collège bénéficie d’un groupe solide d’étudiants leaders représenté par le conseil du Collège New. Le Collège héberge aussi sept clubs :

Enfin, le Collège New est aussi affilié à la résidence Pond Road et a le plus grand nombre d’étudiants étrangers et adultes.

Collège Norman Bethune

Bureau de la direction du collège : 207 Collège Norman Bethune, 416-736-5164, e-mail: bethune@yorku.ca
Site Web : http://bethune.yorku.ca
Directeur : John Amanatides, courriel : bcmaster@yorku.ca

Le Collège Norman Bethune, du nom du célèbre médecin canadien, philanthrope dévoué, devenu héros national en Chine, a pour devise « Science et société ». Le collège est affilié aux facultés des sciences, de l’École de génie Lassonde et des études environnementales. Il accueille dans ses locaux et ses clubs, ses équipes de sports et son Conseil de collège, et ses salles de cours, non seulement les étudiants de ces disciplines mais aussi tout étudiant de York qui s’intéresse au thème Science et société.

Pour la vie sociale, le collège possède divers clubs d’étudiants comme le Club de tir à l'arc, le Club d’astronomie, le Club de biophysique, l'Association canadienne pour la recherche en médecine régénérative, la Société de chemie, CS Hub, Cyber Troops, le Club des bateaux dragons, l'Association dentaire, la Société d'ingénierie, Fencing at York, Libérons les enfants, le Club Kendo, NATS-AID, la Société de physique, la Société prémédicale, Robogals, la Société de robotique, Ultimate Frisbee at York et l’Association anime et manga.

Le Conseil athlétique du Collège Bethune parraine un certain nombre d’équipes de sports qui rivalisent avec celles des autres collèges pour le Flambeau de York. Le Conseil du Collège Bethune est composé d’étudiants élus ou nommés, de représentants des Anciens du collège, d’associés et de représentants de la direction du collège. Le Conseil utilise une partie des droits payés par les étudiants pour la publication du journal collégial, Lexicon, pour faire venir des groupes de musique, pour organiser des concerts, des activités d’orientation, pour financer des activités sociales, le journal du collège, The Lexicon, des concerts, des séances d’orientation et toute une gamme d’activités auxquelles les étudiants peuvent participer.

Le Collège Bethune dispense aussi une aide amicale et efficace, par exemple, dans le cadre de programmes qui aident les étudiants à choisir une carrière. Il organise également une session d’orientation pour les nouveaux étudiants ainsi qu’une revue de mathématiques d’une semaineavant le début des classes. On assigne un mentor-pair, des étudiants plus avancés, à tous les nouveaux étudiants pour les aider à faire la transition à la vie universitaire. Les étudiants de Bethune ont recours un jour ou l’autre au Student Ombuds Service (SOS), qui est un centre de ressources dont les employés sont des étudiants chevronnés qui reçoivent sans rendez-vous les étudiants qui désirent leur parler de questions de nature universitaire et personnelle. Le centre de rédaction, quant à lui, offre sans rendez-vous des séances de travail individuelles gratuites qui ont surtout pour but le développement des aptitudes critiques nécessaires à la rédaction de travaux universitaires. Un service d’étudiant-tuteur est offert gratuitement tous les jours dans la salle d’études (BC 202) et au Carrefour apprentissage des sciences de la vie (LSB 104). Des groupes d’études animés sont offerts dans plusieurs cours difficiles. Les associés du Collège Bethune (professeurs et membres du personnel non enseignant et de la collectivité) et les associés juniors constituent un groupe qui met à la disposition des étudiants un large éventail d’aptitudes, d’intérêts et de connaissances.

Le collège Bethune offre des cours crédités à option sur le leadership des pairs. Il propose également une riche diversité de séminaires, de conférences, de groupes de discussion et de programmes spéciaux, qui passionnent étudiants et professeurs.

La résidence du Collège Norman Bethune met à la disposition de ses locataires des chambres pour une personne et pour deux personnes et des appartements. La plupart des étages sont mixtes, mais l’un d’eux est réservé aux femmes. La maison des sciences de la vie permettent aux étudiants de vivre avec des gens qui ont des intérêts similaires. Il y a aussi une cafétéria qui offre des menus variés et équilibrés.

Collège Stong

Emplacement : 314 Collège Stong, 416-736-5132
Site Web : http://stong.yorku.ca/
Directeur : Mazen Hamadeh, courriel : hamadeh@yorku.ca

Fondé en 1969, le Collège Stong porte le nom d’une famille de pionniers qui arriva en 1800 de Pennsylvanie pour s’établir et cultiver les terres sur lesquelles se situe l’Université York aujourd’hui. C’est l’orgueil du Collège d’avoir ainsi ses racines parmi les pionniers du pays, dont on retrouve l’esprit chez les immigrants d’aujourd’hui.

Plusieurs thèmes majeurs ont traditionnellement caractérisé le Collège Stong, il accueille volontiers la diversité de pensée, d’expérience et de spécialisation. Le Collège Stong est affilié à la Faculté des sciences de la santé et à la Faculté des arts libéraux et études professionnelles.

En 2006, le Collège s’est affilié à la Faculté des sciences de la santé et accueille maintenant tous les étudiants de l’École des sciences infirmières et de l’École de kinésiologie et des sciences de la santé, en plus d’aider les étudiants avec leurs programmes d’anglais. Le Collège Stong a toujours fait preuve d’un engagement soutenu envers l’étude du sport en tant qu’institution sociale. Il héberge le programme de certificat spécialisé en thérapie athlétique de l’École de kinésiologie et des sciences de la santé. De plus, les étudiants du Collège Stong ont participé avec enthousiasme et succès au programme de Sports et loisirs intercollégiaux de l’Université York. Le Collège Stong a remporté La Torche 30 fois depuis sa création, le plus de tous les collèges.

Les études universitaires de ces matières ont conféré au Collège une saveur multiculturelle. La richesse multiculturelle du Collège Stong, de l’Université York, de la région métropolitaine de Toronto et du Canada va de pair avec le solide engagement social du Collège. Le Collège apprécie grandement sa relation avec nos partenaires communautaires. Nous sommes aussi déterminés à former des leaders et des citoyens responsables en proposant à nos étudiants des activités universitaires, co-universitaires et para-universitaires dans le quartier immédiat de Jane et Finch et dans d’autres quartiers de la région du Grand Toronto.

Le Collège s’intéresse à la vie étudiante et participe à tous ses aspects. Il organise dans ses murs même une grande variété d’activités et d’événements culturels et sociaux. La résidence du Collège Stong est au service d’étudiants du Canada et d’étudiants internationaux, et de résidants affiliés à l’Université York et à Seneca@York. Les 14 étages de l’édifice sont mixtes, sauf un, d’une capacité d’accueil de 260 personnes, qui est réservé aux femmes. Il existe bien des façons de s’investir dans la vie du Collège Stong. Les étudiants peuvent faire du bénévolat et développer leurs compétences de leadership en participant à divers programmes et travailler au bureau de la direction sur la conception et l’élaboration de programmes. Pour en savoir plus, visitez notre site Web.

La Galerie Samuel J. Zachs, spécialisée dans l’exposition d’œuvres d’art réalisées par des étudiants, expose des œuvres de divers artistes, professionnels ou amateurs, parfois traditionnels, avant-gardistes, du pays ou d’ailleurs. Les étudiants ont la possibilité de participer à de nombreux débats et discussions dans le pub-café Orange Snail.

Le collège s’est aussi engagé à faciliter la transition des étudiants de première année par l’entremise d’un programme de mentorat entre pairs fondé sur le réseau HealthAid, ainsi que par des activités de transition des nouveaux étudiants, comme YU Start et une orientation sociale et pédagogique. Le réseau HealthAid fournit des renseignements opportuns sur les ressources disponibles sur le campus pour favoriser la réussite des étudiants, les façons de s’investir dans la vie étudiante et les dates limites importantes pour les étudiants inscrits aux cours de base de niveau 1000 à la Faculté des sciences de la santé, sur une base bihebdomadaire. Les bénévoles qui participent au programme développent diverses compétences de leadership, telles que l’art oratoire, les techniques d’animation et la gestion du temps, et discutent de questions liées à la transition universitaire et sociale avec leurs pairs. Le programme d’Agents de changement donne aux étudiants des occasions de développer leurs compétences en entrepreneuriat et leadership en participant à des activités co-universitaires et para-universitaires d’élaboration et de mise en œuvre de projets. Ce programme favorise le développement personnel et professionnel des étudiants en tant que citoyens responsables et engagés. Enfin, le programme Créez votre avenir aide les étudiants à explorer les choix universitaires et les perspectives de carrière en leur présentant les possibilités offertes dans les écoles d’études supérieures et les écoles professionnelles, et les divers cheminements de carrière au Canada et à l’étranger. Les membre du réseau d’étudiants de cycle supérieur, d’associés et d’anciens étudiants du Collège Stong servent de mentors aux étudiants de premier cycle afin de les guider dans leurs recherches, leurs choix de carrière et leurs possibilités futures, dans le cadre de séances de mentorat individuelles, de réunions d’experts, de conférences, d’événements intellectuels et d’observation au travail en fonction de leur domaine d’expertise. De plus, les coordonnateurs de la réussite des étudiants, l’adjoint au développement des étudiants, le coordinateur de la vie en résidence, le personnel du bureau de la direction, le gouvernement étudiant du Collège Stong, les clubs d’étudiants affiliés au Collège et une longue liste de partenaires de diverses disciplines sur le campus et hors campus constituent des ressources de gens disponibles et enthousiastes qui souhaitent aider les étudiants à profiter au maximum de leur expérience universitaire.

Depuis toujours, grâce à son important programme de bourses d’études et d’aide financière, le Collège Stong fait tout pour aider ses étudiants dans le besoin. Financées principalement par la très active et très dévouée amicale des Anciens, les bourses offertes sont un témoignage permanent de l’intérêt et de l’engagement des membres du Collège, qui continuent à se manifester longtemps après l’obtention de leur diplôme.

Stong est un collège dynamique qui apprécie et honore la diversité, les réalisations et la réussite universitaires, l’entrepreneuriat, les compétences de leadership et le sens civique. Le Collège Stong encourage l’initiative et l’innovation, et offre aux étudiants de nombreuses occasions de participer activement à sa riche mosaïque culturelle, intellectuelle, sociale et athlétique.

Collège Vanier

Emplacement : 254 Collège Vanier, 416-736-5192
Site Web : http://vanier.laps.yorku.ca/
Directrice : Janice Newton, courriel : jnewton@yorku.ca

Le Collège porte avec fierté le nom de Georges Vanier, cet ancien gouverneur général qui compte parmi les Canadiens du XXe siècle les plus célèbres et les plus dévoués au service du public et qui représentait les valeurs humanistes de cette institution. Il comprend les étudiants, les résidents, les associés et le personnel, tous contribuant à la vie universitaire et sociale du collège.

Les domaines d’études confiés au Collège Vanier sont : affaires et société (BUSO); économie, dont économie et finances de l’entreprise et économies des affaires, humanité, notamment études des enfants, études classiques, les classiques, culture et expression, études grecques, études individualisées, études juives, arts libéraux et études religieuses; philosophie; pensées sociales et politiques; et majeures indéterminées de la Faculté des arts libéraux et études professionnelles.

Les activités quotidiennes du Collège Vanier sont gouvernées publics disponibles auprès des organisations, le personnel de soutien et l’association des étudiants. Le soutien aux études est fourni par le directeur du collège, le conseiller des études et une équipe de pairs-conseillers. Les membres du collège, dont d'éminents chercheurs, des conférenciers primés et des écrivains de renommée internationale, contribuent à la vie universitaire et sociale du collège. La Collège Vanier offre un forum d’interaction aux étudiants, membres du collège, professeurs, administrateurs et associés où ils peuvent partager leurs connaissances et leurs compétences. Mentionnons entre autres : les cours parallèles; les ateliers sur les compétences d’apprentissage ou d’autres sujets informatifs; les discussions sur les études; et les résultats.

Le Conseil du Collège Vanier, notre association étudiante, cette gestion étudiante est au cœur des activités du collège et les « élus » organisent des activités sociales et sportives qui permettent aux étudiants de profiter au maximum de leur expérience estudiantine. Le Conseil appuie également une revue littéraire, Existere et un journal étudiant, The Vandoo. Les Productions du Collège Vanier, une troupe de théâtre étudiant, permettent aux étudiants de toute l’Université de passer des auditions pour participer à tous les aspects du théâtre, de la musique, de la comédie et de l’improvisation. Plusieurs clubs étudiants sont établis au Collège Vanier.

Le Collège Vanier offre un espace étudiant où étudier ou socialiser et se détendre. Nous avons aussi le théâtre Fred Thury Studio, pour les spectacles des Productions du Collège Vanier, et la collection Judith Rosner-Siegel, en études classiques.

Le Collège Vanier vise à offrir un chez-soi aux divers membres de la communauté qui le constitue, permettant de tisser des liens entre eux et au sein de l’Université.

Collège Winters

Emplacement : 121 Collège Winters, 416-650-8199
Site Web : http://winters.yorku.ca/
Directeur : John Mayberry, courriel : mayberry@yorku.ca

Le Collège Winters, fondé en 1967, porte le nom de feu Robert Winters, premier président du conseil d’administration de l’Université York. Il est affilié à la Faculté des beaux-arts avec qui il partage la stimulante mission d’offrir à tous les étudiants de toutes les facultés un milieu solidaire propice à l’expression de la créativité, ce qu’il considère comme essentiel. Le Collège Winters s’est aussi affilié au Département des études en communication dont les étudiants mettent de la vie dans le Collège.

Par le biais du bureau de la directrice, sont organisées des activités dans le but d’offrir aux étudiants, résidents et non-résidents, la possibilité d’être inspirés, éduqués, stimulés et divertis. Les étudiants peuvent ainsi participer à des ateliers, voir des spectacles, entendre des présentations et des conférences, visionner des films.

Une promenade dans l’édifice du collège réjouit à la fois les yeux et les oreilles : ici un récital de danse, là une répétition musicale dans la salle Junior Common ou la salle à manger. On peut également y voir les œuvres de nombreux artistes visuels de York, étudiants comme professeurs, sur les murs, dans les jardins ou la galerie Eleanor Winters. Musique, poésie, chœurs parlés y sont régulièrement présentés, dans les Junior et Senior Common Rooms et dans la salle à manger Winters et aussi dans la galerie d’arts. Des spectacles du même type ont lieu au café-pub Absinthe, âme du collège et scène privilégiée pour des orchestres locaux soucieux de se produire. L’Absinthe est tenu par les étudiants depuis les années 1960 et géré par le Conseil du Collège Winters, agréable mélange d’étudiants résidents et non résidents qui organisent également l’orientation sociale, ainsi que les différentes activités, officielles ou non, tout au long de l’année. Le Conseil du collège et le bureau de la direction travaillent de concert et leur premier souci est la création d’un milieu social, culturel et universitaire florissant pour tous les étudiants de Winters. Nous accueillons volontiers idées et suggestions.

Les clubs du Collège Winters ne se cantonnent pas aux disciplines artistiques. Nombre d’étudiants qui s’y inscrivent viennent d’autres disciplines très diverses, et cette diversité inspire et enrichit la communauté. Par exemple, notre groupe a capella, WIBI, rassemble des membres de diverses disciplines. Le collège abrite également l’association portugaise de l’Université York, ainsi que d’autres clubs dont la Beard Appreciation Society, l’association des étudiants en arts plastiques, l’association des étudiants en communication, l’association des étudiants en danse, l’association des étudiants en médias numériques, l’association des étudiants de la Faculté des sciences de l’éducation, l’association des étudiants en cinéma, la ligue des guitaristes, le Golden Key International Honour Society (chapitre de York), le club coréen Hallyu Dongari, le club de lambada I Dance Zouk, l’association internationale des danses de salon, le club de danse Fusion latine, l’association des étudiants en musique, le ministère de la magie, le club de salsa, Students for York (S4Y), l’association des étudiants en théâtre, Unity at York, V-Day at York, l’association des étudiants en arts visuels, le club artistique du Collège Winters et la Winters Free Press.

Le collège est depuis longtemps connu pour sa vitalité et son esprit créatif; il compte aussi d’éminents chercheurs qui encouragent l’excellence au niveau des études. Nous avons nos propres étudiants-conseillers et un kiosque de consultation où les étudiants peuvent venir pour discuter de questions universitaires ou personnelles, parler avec des étudiants-conseillers ou à notre conseiller des études. Dans tout le collège, des espaces sont réservés à l’étude - la Junior Common Room, la salle à manger et, aux beaux jours, le jardin - et offrent aux étudiants des lieux pour échanger, lire un livre lové dans le coin d’un sofa ou tout simplement pour se retrouver un peu au calme. Des bourses Winters - études, entretien et livres - sont décernées chaque année.

Calumet College

Location: 301 Calumet College
Tel.: 416-736-5098
E-mail: scchelp@yorku.ca
Website: http://calumet.yorku.ca
Master: Jennine Rawana, e-mail: rawana@yorku.ca

Calumet College was founded in 1970, sixth of the eight undergraduate colleges. It was initially housed in the Steacie Library and later at Atkinson. The unique character of Calumet College life and governance developed during the many years in Atkinson when Calumet served only commuter students. Master Eric Winter opened the college's first computer lab and introduced computer-related college courses. In 1991, through the leadership of Master Peggy Keall, Calumet College and Calumet Residence buildings were opened. Calumet is affiliated primarily with the Faculty of Health and its programs in Psychology, Cognitive Science, Health Informatics, Global Health, Health Policy and Management, and also with the Schulich School of Business. Our mandate, “enterprising minds” conveys the spirit of intellectual inquiry, effort, and accomplishment that is characteristic of successful university education.

Calumet provides services, facilities and opportunities for students in all aspects of university life: academic, social, cultural and recreational. All members of the Calumet community - students, Fellows, alumni, alumnae and administration - are encouraged to participate. The name Calumet is an aboriginal word meaning “peacepipe”, or strictly speaking the kind of rock from which a peacepipe is carved, which explains why Calumet is the only college at York which does not have a flag – instead it has a rock!  The name was chosen to recognize and respect Canada’s aboriginal heritage and culture, and Calumet College continues to give life to that intention through its partnership with an urban aboriginal organization, Anduhyaun Inc., and its affiliation with the Aboriginal Students Association at York.

Behind all of Calumet's activities there is a fundamental point of view, a theme, which celebrates the individual in community. It cherishes the differences among its students; it seeks to demonstrate the role of lively discussion and eventual consensus through mutual tolerance and understanding. Calumet College Council (CCC) and Calumet Residence Council (CRC) provide opportunities to get more involved in college life. CCC publishes an interactive online blog via their website, http://www.calumetcollegecouncil.com/.  CCC organizes social events, recreational sports, workshops, and speaker series (http://calumet.yorku.ca/student-council/). Calumet teams play in a wide range of intramural sports: hockey, broomball, water polo, softball and soccer to name a few. Throughout the year, students organize a variety of social activities including dances, movie nights, gala dinners and other events. Elections for positions on CCC occur in March, and planning for the activities of the upcoming school year is initiated soon after.

Calumet College is committed to supporting student success. To this end, the College offers the PASS program where trained upper-year students who have taken the course and done well offer weekly study sessions for 'high challenge' courses. Students who participate in PASS achieve higher grades than they would otherwise achieve. Peer Tutoring is another program offered through the College that provides course-based academic support to students in challenging courses. Peer Tutors are students who have previously successfully taken the course and trained to help students one-on-one understand difficult concepts. The College is also committed to supporting first year transition through the course-based College Ambassadors. College Ambassadors liaise with their peers and the course instructor to ensure a rich student experience in first- and second-year courses. College Ambassadors also make in-class announcements about upcoming co-curricular events and resources to help students succeed. The Peer Mentoring Program helps incoming students transition well into university. Peer Mentors are upper-level students who provide support for first-year students. The Agents of Change program provides opportunities for students to develop entrepreneurial and leadership skills through curricular and extra-curricular project development and implementation.  This program supports students’ personal and professional development as engaged citizens. Finally, the Career Exploration program is designed to help students explore graduate and professional school opportunities and a variety of career paths in Canada and internationally. Graduate Students (Graduate Peer Mentors), Alumni and Fellows from a variety of disciplines provide mentorship, guidance and advice to students regarding post-graduation matters. The Health and Wellness Program promotes the wellbeing of the mind, body and spirit of our students. In addition to the co-curricular activities, Calumet also is committed to building student leaders through developing a peer-based approach to learning, leadership and citizenship. Lastly, the Student Success Coordinators, the Residence Life Coordinator, the Student Development Assistant, and staff of the Master’s Office are available and enthusiastic to help students gain the most from their university career.

The Calumet Residence consists of 43 six-person coeducational suites. Suites normally have four single and one double bedroom. Each suite also includes a lounge area, a kitchenette and two bathrooms. The suites are grouped into seven houses, each with a don: The entire residence is overseen by the residence life coordinator. Suite members are responsible for cleaning their own room; the cleaning of the common spaces, such as kitchens, lounges, entrances and stairwells, is shared by all suite members. Each room is equipped with high-speed Ethernet drops allowing students to access the Internet, e-mail and all the online services York provides their students.

Founders College

Location: 216 Founders College, Tel.: 416-736-5148
Website: http://founders.laps.yorku.ca/
Master: Mauro Buccheri, e-mail: buccheri@yorku.ca

Founders College was the first college established on the Keele campus and it is proud of the role that its Fellows and students have played and continue to play in the development of York University. The theme of Founders College is “Self, Culture and Society”, which reflects the special interests of the college in its 24 program affiliations that range from anthropology, French studies, Italian studies and history to African studies, environmental studies, social work and equity studies, as well as its strong commitment to internationalism and contemporary ethical and political issues.

The Fellows of Founders are professors from a number of different departments who have come together to support the college’s goals. Many of the Fellows have their offices in the college and are available for interaction with Founders students. The Fellows, with the students, are the lifeblood of the community; they are active in many ways, especially in fostering their academic interests in an interdisciplinary environment, organizing cocurricular events such as seminars and conferences, and participating in the advising program for Founders students, under the direction of the college academic advisor. A network of peer mentors is also operated by the academic advisor for the benefit of all Founders students.

The following program-related student groups are associated with the college: Undergraduate History Students Association, Students for Canadian Studies, Feminist Action student group, Health and Society Student Association, International Development Association, Linguistics Student Association @ York, Undergraduate Sexuality Studies Association. A complete list of student clubs affiliated with Founders College can be found at http://ww.yorku.ca/founders/clubs.html. Founders College also houses the Mariano A. Elia Chair in Italian-Canadian Studies, the Nellie Langford Rowell Women’s Studies Library (also recently enlarged, with a bigger focus on its international collection), the School of Gender, Sexuality and Women’s Studies, and the Speech and Psycholinguistics Laboratory. The college supports a variety of activities related to the arts, including an annual Music Night organized by staff and students. The college has an attractive assembly hall, newly renovated large junior common room and a student lounge located in the basement of the College. Lectures and colloquia are regularly offered in a wide variety of academic and cultural areas associated with the college. Finally, Founders is home to one of Canada’s most prestigious popular/academic feminist journal, Canadian Woman Studies Journal/les cahiers de la femme & Inanna Publications.

The college is governed by the master, the college academic life coordinator and the administrative coordinator, assisted by an office staff as well as by a variety of committees involving Fellows and students. A student council, Founders College Student Council (FCSC), administers an important budget derived from an annual operating grant, and organizes a variety of social events and programs for Founders students.

The college encourages in its students both active participation in college life and academic excellence. The College Life at York (CLAY) program offers students the opportunity to work and get involved in the College during the academic year. Founders College tries to remain faithful to what is best in the collegial tradition - hard study, stimulating interaction between Fellows and students and a lively community spirit.

McLaughlin College

Location: 226 McLaughlin College, Tel.: 416-736-5128
Website: Master's Office: http://mclaughlin.laps.yorku.ca/
Student Council: https://yorku.collegiatelink.net/organization/mclaughlincollegestudentscouncil/about
Master: David Leyton-Brown, e-mail: dlbrown@yorku.ca

Founded in 1968, McLaughlin College was named in honour of the late Colonel R. S. McLaughlin, business pioneer and philanthropist and first honourary degree recipient at York. Public policy is the academic mandate of the college. The college is dedicated to fostering knowledge and critical attitudes about public policy. Students with the following majors are affiliated with McLaughlin College:

  • Sociology
  • Political Science and Global Political Studies
  • Social Science and programs in Law & Society, Criminology, and Work & Labour Studies
  • Public Policy and Administration
  • All Tatham Hall residence students are also McLaughlin students, regardless of major

McLaughlin College is a home away from home for its students. There is plenty of student space, such as the student lounge (016 MC), which has a large video screen and frequent coffee houses with entertainment. The College hosts more than 20 very active student clubs, including a club for each of the academic disciplines affiliated with the College. Social and cultural activities include trips to special musical and theatre events in Toronto organized by the McLaughlin College Student Council (145 MC). Experience on the College Council presents an amazing leadership opportunity. Its athletic program is oriented to winning the York Torch. Social activities include talent nights, special Halloween and Valentine’s Day dances, a year-end dinner formal, ski trips and visits to Ottawa, Montreal and other destinations. A well-equipped weight room, Dyna-Macs, is available to students on a membership basis. Locker rooms with showers are adjacent.

Special attention is given to inviting policy analyses and review aimed at improving our society - the local community, the province, Canada and the global commons. A full range of cocurricular and extracurricular activities fills the college public policy program: panel discussions, lectures and noon-hour lunch talks on issues of the day. Public policy concerns that are either national or international in scope are included in the series of symposia.

Each year McLaughlin features an annual public policy address by a person of distinction in the field of public policy. Other forums on matters important to student life - gender concerns, academic integrity, aboriginal issues, study and life skills - enhance the varied cocurricular program. We try to carry on the ideal of the college’s first master, George Tatham, by providing an environment for the development of the all-round, “whole person”. The college sponsors a University-wide poetry contest at our annual Burns Night, welcomes student and faculty performers in our monthly coffee houses and encourages students to become active in intramural and intercollegiate athletics. We also organize special art shows in our gallery.

Through our affiliation with the Faculty departments, student associations representing majors in law and society, labour studies, political science, public policy and administration, global political studies, social science, and sociology are invited to make McLaughlin College their base of activities. These groups work with the master and with McLaughlin College Council to develop cocurricular programs for students majoring in those fields and for the wider community.

The college provides offices for Fellows from a wide variety of York’s departments. Fellows are available to students for advice about courses and careers.

McLaughlin College serves both non-residence and residence students. McLaughlin’s 13-storey Tatham Hall offers single and double-room accommodation in six houses for men and women. Each house has a common recreation room. The residence life coordinator and dons work closely with house presidents and an active residence council. A full calendar of residence events provides a rounded social and cultural life on campus. The master of McLaughlin, the academic advisor and their administrative staff have an open door policy. They warmly welcome students who drop by for information, advice or a social visit. Tatham Hall hosts a living, learning, “themed house” on the fourth and fifth floors, where students interested in politics, law and public policy issues participate in activities such as visits to Parliament, Queen’s Park and courts, as well as social and academic events.

New College

Location: 140 Atkinson Building, 416-736-5233
Website: http://new-college.laps.yorku.ca/
Master: Christian Marjollet, e-mail: ncmaster@yorku.ca

New College opened its doors on July 1, 2009. Despite its young age, New College has a proud history. Formerly Atkinson College, it is now one of the four colleges in the Faculty of Liberal Arts and Professional Studies (LA&PS).

New College is the college unit for the three professional schools within the Faculty of Liberal Arts & Professional Studies – the School of Administrative Studies, the School of Human Resource Management, and the School of Information Technology. The mandate of New College is to support the transition of First-Year students from high school into university life, and support professionally-oriented students in their programs of study while promoting their extracurricular experiences. Therefore, New College activities include induction activities such as organizing three Orientation Days (Fall, Winter, and Summer), running peer mentor networks and social media groups, and hosting faculty, staff, and students at weekly Hump Day Cafes.

New College also sponsors events meant to strengthen students' academic and technical abilities including case competitions, study groups, software training, and public speaking. New College also promotes numerous opportunities for students to be involved in co-curricular activities, including peer mentor networks, supporting club activities, and Frosh and Frost events run by the New College Council, among many others.

On the more academic side, New College offers Peers Assisting Student Success (PASS) weekly group-learning sessions for difficult courses, which are facilitated by a "PASS Leader".

New College is also committed to the successful transition of students from University into the workplace and therefore organizes career-oriented workshops, networking events, information sessions on internships and other work/study opportunities, in conjunction with other units within the university such as students clubs, YU Hub, the Career Centre, alumni groups, and academic units, among others. Indeed, New College itself offers numerous year-round employment opportunities for students.

Find out more about happenings at New College through New Beat, New College's monthly newsletter, and videos called "Tip of the Month". The college has a strong group of student leaders represented by the New College Council. The college also houses seven clubs:

Last but not least, New College is also affiliated with Pond Road Residence and has the largest number of international and mature students.

Norman Bethune College

Location: 207 Norman Bethune College, Tel.: 416-736-5164, e-mail: bethune@yorku.ca
Website: http://bethune.yorku.ca
Master: John Amanatides, e-mail: bcmaster@yorku.ca

Norman Bethune College is named in honour of the famous Canadian physician and social activist who became a Chinese folk hero. Bethune College whose theme is “Science and Society”, is affiliated with the Faculty of Science and the Lassonde School of Engineering. The college welcomes students from these disciplines as well as any York student who is interested in science and society, in our clubs and facilities, our intramural sports teams, our college council and our academic courses.

On the social side, the college houses a number of student clubs, including the Archery Club, Astronomy Club, Atmospheric Science, Biophysics Club, Canadian Association for Research in Regenerative Medicine, Canadian Immunology Research Association, Chemistry Society, CS Hub, Cyber Troops, Dragon Boat Club, Dental Association, Engineering Society, Fencing at York, Free the Children, Kendo Club, Let’s Talk Science, NATS-AID, Physics Society, Pre-med Society, Robogals, Robotics Society, Ultimate Frisbee at York and the YAMA Anime and Manga Association.

The Bethune Athletic Council enters teams in both competitive and recreational sports for the York Torch award. Bethune’s College Council is a communal blend of elected and appointed students and representatives from the college's alumni, Fellows and the Master's Office. This council receives a portion of your student activity fees and uses it to fund social events, the college newspaper - The Lexicon, concerts, orientation events and a variety of worthwhile campus activities. We welcome and encourage student participation.

Bethune College also provides friendly and accessible student academic support and co-curricular opportunities - e.g. programs that can help you identify potential careers and professional paths. The college hosts a comprehensive academic orientation for new students as well as a week-long math review session before classes start. All new students are assigned peer-mentors, knowledgeable upper-year students who can help with the transition to university life. Bethune students are also served by the Student Ombuds Service (SOS), a walk-in office and resource centre, staffed by knowledgeable upper-year students who can assist you in all manner of academic and personal issues. The Bethune Writing Centre provides free one-on-one tutorial support, by appointment, to help you develop university-level critical writing skills. A free peer-tutoring service is available every day in the Study Hall (BC 202) and the Life Sciences Learning Commons (LSB 104). Facilitated Study Groups are available in many difficult courses. Bethune College's Fellows (faculty, staff and community members) and Junior Fellows (graduate students) are a diverse group who provide a wide range of skills and interests, knowledge and wisdom.

Bethune College offers academic (for credit) elective Peer Leadership courses. In addition to courses, Bethune offers a rich mix of seminars, speakers, discussion groups and special programs of interest to students and faculty alike.

The residence has a mix of single rooms, double rooms and apartment-style suites. Save for one female-only floor all floors are coed. The Life Sciences House allows students to live with others have similar interests. An in-house cafeteria offers a full menu of healthy and varied fare.

Stong College

Location: 314 Stong College, Tel.: 416-736-5132
Website: http://stong.yorku.ca/
Master: Mazen Hamadeh, e-mail: hamadeh@yorku.ca

Founded in 1969, Stong College is named for the pioneering Stong family, who came to this area from Pennsylvania in 1800 and farmed the lands upon which York University is built. Stong takes pride in its roots in a pioneer heritage, which finds its modern counterpart in the immigrants of today.

Several themes have traditionally characterized Stong College: it welcomes diversity of thought, experience and academic specialization. Stong College is affiliated with the Faculties of Health and Liberal Arts and Professional Studies.

In 2006 the College embraced its affiliation with the Faculty of Health and now welcomes all students from the School of Nursing and the School of Kinesiology and Health Science, in addition to supporting students affiliated with programs in English. Stong College has shown a consistent commitment to the study of sport as a social institution. The college houses the School of Kinesiology and Health Science’s specialized certificate program in Athletic Therapy. Moreover, its students have participated enthusiastically and successfully in Recreation York’s inter-college sports programs. Stong College has won The Torch 31 times since its inception, the most of all other colleges.

The scholarly pursuit of these subjects has given the college a multicultural flavour. Pride in human caring, the rich multiculturalism of Stong College, York University, Metropolitan Toronto and Canada goes well with another theme of the college: its strong social commitment. Through programs with a neighbouring school and other projects, the college is pleased to acknowledge its inseparable relationship with the society around us and its debt to it. Of particular pride is its commitment to curricular, cocurricular and extra curricular experiential education for students in the immediate Jane-Finch community and beyond.

As a college concerned and involved in all aspects of student life, Stong has a wide variety of facilities and programs that reflect the diversity of life at Stong. The Stong College Residence serves both domestic and international students and residents affiliated with York and with Seneca at York. There are 14 floors in total, all floors are co-ed but one, which is a female-only floor and the capacity is 260. There are also numerous ways to get involved with Stong. Students can volunteer and develop their leadership skills in a variety of programs as well as work with the Master’s Office on program design, development, and evaluation. Please check out our website for more information.

The Samuel J. Zacks Art Gallery, whose mandate is to feature student art, has a number of showings throughout the year that feature the work of traditional and native, international and professional artists. The Orange Snail pub and coffee shop provides many opportunities for discussion, debate and celebration of life at Stong and York.

Stong College is committed to supporting student success. To this end, the College offers the PASS program where trained upper-year students who have taken the course and done well offer weekly study sessions for ‘high challenge’ courses. Students who participate in PASS achieve higher grades than they would otherwise achieve. Peer Tutoring is another program offered through the College that provides course-based academic support to students in challenging courses. Peer Tutors are students who have previously successfully taken the course and trained to help students one-on-one understand difficult concepts.The College is also committed to supporting first year transition through the course-based College Ambassadors Program. College Ambassadors liaise with their peers and the course instructor to ensure a rich student experience in first- and second-year courses. College Ambassadors also make in-class announcements about upcoming co-curricular events and resources to help students succeed. The Peer Mentoring Program helps incoming students transition well into university. Peer Mentors are upper-level students who provide support for first-year students. The Agents of Change program provides opportunities for students to develop entrepreneurial and leadership skills through co-currciular and extra curricular project development and implementation. This program supports students’ personal and professional development as engaged citizens. Finally, the Career Exploration Program program is designed to help students explore graduate and professional school opportunities and a variety of career paths in Canada and internationally. Graduate Students (Graduate Peer Mentors), Alumni and Fellows from a variety of disciplines provide mentorship, guidance and advice to students regarding post-graduation matters. The Health and Wellness Program promotes the wellbeing of the mind, body and spirit of our students. In addition to the co-curricular activities, Stong also is committed to building student leaders through developing a peer-based approach to learning, leadership and citizenship. The Student Success Coordinators, the Residence Life Coordinator, the Student Development Assistant, and staff of the Master’s Office are available and enthusiastic to help students gain the most from their university careers.

Stong has a rich tradition of supporting the financial needs of its students through a wide and varied bursary and scholarship program. Funded in large part by active and involved alumni, these awards reflect the caring side of our college and provide evidence that our students’ commitment and involvement with Stong continues beyond graduation.

Stong College is a happy and vibrant inclusive college that values and honours diversity, academic endeavours and achievement. The College encourages initiative, provides numerous opportunities for fulfillment and invites you to embrace the Stong "way" through a lifestyle of active participation in the rich mosaic of cultural, social and athletic life here at Stong.

Vanier College

Location: 254 Vanier College, 416-736-5192
Website: http://vanier.laps.yorku.ca/
Master: Janice Newton, e-mail: jnewton@yorku.ca

Vanier College is proudly named after Governor General Georges Vanier, one of the most distinguished and socially conscientious Canadians of the 20th century, who himself embodied the humanistic values of this institution. The College is comprised of students, residents, Fellows and staff, all of whom contribute to our academic and social life.

The mandated academic areas affiliated with Vanier College are: business and society (BUSO); economics, including business economics and financial and business economics; humanities, including children's studies, classical studies, classics, culture and expression, hellenic studies, individualized studies, Jewish studies, and religious studies; philosophy; social and political thought; and undecided majors.

Vanier College is governed in its day-to-day activities by the master, Stanley Tweyman, support staff, and student government. Academic support is provided by the College Master, academic advisor, and a team of peer advisors. Fellows, including distinguished researchers, award winning lecturers and internationally acclaimed writers, contribute to the academic and social life of the college. Vanier provides a forum for interaction among students, Fellows, faculty, administrators, and affiliates, whereby knowledge and skills can be shared. Among these are: cocurricular lectures; student learning skills and informational workshops; academic talks; and performances through Vanier College Productions.

Vanier College Council, our student government, is central to college life and organizes social and sports activities, through which students can enhance their university experience. Vanier College Council also supports a literary journal, Existere, and a student newspaper, The Vandoo. Vanier College Productions, student theatre company, provides students from all areas of the University with the opportunity to participate in all aspects of theatre, music, comedy, and improvisation. A number of student clubs are housed in Vanier College.

Student space is provided in Vanier College for study and/or to socialize and relax. As well, we have the Fred Thury Studio Theatre for Vanier College Productions’ performances, and the Judith Rosner-Siegel Resource collection in classical studies.

Vanier College aims to provide a home on campus for every member of its diverse community, seeking to link them to each other and to the larger University.

Winters College

Location: 121 Winters College, 416-650-8199
Website: http://winters.yorku.ca/
Master: John Mayberry, email: mayberry@yorku.ca

Winters College is named in honour of the late Robert Winters, first Chair of York University's Board of Governors. The college has a primary affiliation with the School of the Arts, Media, Performance and Design and shares the common goal of providing an environment where the support and expression of creativity is paramount. Winters is also affiliated with Communication Studies and these students are a lively presence in the college.

Through the Master’s Office, events are planned with a view to offering both commuter and resident students the chance to be inspired, educated, challenged and entertained. Workshops, performances, film screenings, presentations, special lectures and conferences are offered.

Wandering around the college building is a visual and auditory treat. One can catch a glimpse of a dance recital or music practice taking place in the Junior Common Room or the Dining Hall, or see the work of many of York’s visual artists, both student and faculty, hanging on the walls, in the courtyards and in the Eleanor Winters Art Gallery. Music, poetry and spoken word performances are regularly staged here, in the Junior and Senior Common rooms and the Winters Dining Hall and also the Art Gallery. Similar events also take place in the Absinthe Coffee Shop and Pub, the heart of the college and a popular venue for emerging local bands. The Ab has been student run since the 60's and is managed by Winters College Council, a lively mix of resident and commuter students who also organize social orientation, the Formal, and various other events throughout the year. Winters College Council and the Master’s Office work in close collaboration and our primary concern is the creation of a rich cultural, social and academic milieu for all Winters’ students. Ideas and suggestions are always welcome.

Winters clubs are not exclusively Fine Arts. Many of the students who are affiliated with us come from a wide variety of disciplines, and this diversity informs and enriches the community. Our a Capella group, WIBI, has members from many disciplines, and we are home to the York University Portuguese Association. Other clubs are Beard Appreciation Society, Creative Arts Student Association, Communication Studies Students’ Association, Dance Students Association, Digital Media Student Association (DMSA), Faculty of Education Students Association, Film Students Association, Guitarists League, Golden Key International Honour Society (York Chapter), Hallyu Dongari – Korean Culture Club, I Dance Zouk – Lambada Club, International Ballroom Dance Association, Latin Fusion Dance Club, Music Students Association, Ministry of Magic, Salsa Club, Students for York (S4Y), Theatre Student Association, Unity at York, V-Day at York, Visual Arts Students Association, Winters Community Art Club and Winters Free Press.

Winters has long been known for its vitality and creative spirit and it is also a community of serious scholars where academic excellence is fostered. We have our own Winters student peer advisors and advising booth where students can come to get information, discuss both academic and personal issues and talk to peer advisers. They can also come to speak to our academic advisor. Throughout the college a variety of study spaces - the junior common room, the dining hall and in the warmer months, the courtyard - offer students a place to talk, to curl up with a book or to simply find a quiet retreat. Winters scholarships, bursaries and book prizes are offered yearly.